Berlingske Business

Kan lederen gå på kompromis med rygepolitikken?

ugens dilemma

Må chefen gå på kompromis med virksomhedens rygepolitik for at beholde en vellidt medarbejder? Deltag i denne uges dilemma her.

Du er afdelingschef i en kommunal forvaltning. Du startede som menig medarbejder, men blev for flere år siden leder i samme afdeling. Siden da har det taget dig tid at få skabt dig en position som leder overfor tidligere kolleger og gode venner.

For et halvt år siden blev det besluttet, at der til årsskiftet ville blive indført totalt rygeforbud i arbejdstiden for alle ansatte. Ledelsen har meldt ud, at overtrædelse af forbuddet får ansættelsesmæssige konsekvenser for den enkelte.

Den nye rygepolitik fik din gode ven og erfarne medarbejder, Peter, til at stejle. Han var parat til at sige op, hvis ikke han kan ryge i arbejdstiden. Peter har været ansat i flere år end dig og har generelt svært ved at lade sig lede. Men du vil nødigt undvære ham som medarbejder.

Nu er rygeforbuddet trådt i kraft, og der er begyndt at florererygter i afdelingen om et ”hemmeligt” rygerum i kælderen. Samtidig har du lugtet røg fra Peter. Du er nu kommet i tvivl om, hvordan du bør tackle situationen.

Hvad gør du?

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen