Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Justeringer for handel i Tyskland

Loven skaber et handlingsbehov for erhvervsdrivende, som gør brug af fortrykte almindelige forretningsbetingelser, formularaftaler,

computerprogrammer og inkasso-procedurer.


Disse dokumenter bør underkastes en juridisk kontrol og tilpasning i forhold

til de nye regler. Det gælder ikke kun tyske virksomheder, men også danske erhvervsdrivende, der handler med tyske forretningspartnere.


Er

det tysk ret, der gælder for kontraktforholdet - hvilket afklares ved hjælp af de internationale privatretlige regler

om lovvalg - vil lovmoderniseringen få betydning for udlægning af kontraktforholdet og f.eks de vedtagne almindelige forretningsbetingelser,

der gælder mellem parterne. I så fald er det ligegyldigt, om der er tale om den danske part eller den tyske forretningsparts

forretningsbetingelser.


Modsat dansk ret gælder i Tyskland særlige lovregler om almindelige forretningsbetingelser,

som regulerer, hvilke bestemmelser der er lovlige, og om de udgør en gyldig bestanddel af aftalen.



Krav til vedtagelse

Lovmoderniseringen

medfører strengere krav til spørgsmålet om, hvorvidt forretningsbetingelserne kan anses for vedtaget mellem parterne.

Der stilles strengere krav end tidligere, hvorfor f.eks. sælgerens ophængning af de almindelige forretningsbetingelser

et synligt sted på salgskontoret næppe længere er nok. For at være sikker på, at forretningsbetingelserne anses

for at være gyldig bestanddel af aftalen, anbefales, at både modtagelse, vedtagelse og forståelse af betingelserne

søges skriftligt bekræftet af den anden forretningspart.


Som følge af de generelle lovændringer inden

for køberetten vil mange af de tidligere forretningsbetingelsers bestemmelser om skadesberegning og ansvarsfraskrivelser skulle

ændres. Generelle klausuler, hvorefter alt ansvar fraskrives, holder ikke.


Sælgere kommer fremover til at hæfte

for deres anprisninger, udsagn og indhold i reklamer som de frembringer over for en forhandlingspart. Det samme gælder for de

oplysninger, der angives på emballage, brugsanvisninger og lignende.



Reklamation

Er der en mangel ved det solgte produkt,

har køberen ret til at få foretaget ombytning eller reparation. Fører dette ikke til, at manglen bliver fjernet,

er køberen berettiget til at hæve handlen. Sælgeren skal i forbindelse med udbedring af manglen afholde alle de

medfølgende omkostninger, herunder transport, arbejdsløn, materialer, m.v. Disse udgifter kan ikke væltes over

på køberen i de almindelige forretningsbetingelser.


Den tidligere meget korte reklamationsfrist på seks måneder

er nu forlænget til 24 måneder. Også denne frist kan ikke forkortes ved aftale.


Bevisbyrdereglerne i den forbindelse

er også ændret til fordel for køberen. Ved f.eks. forbrugerkøb formodes det, at en af køberen inden

for de første seks måneder påberåbt mangel også var til stede ved produktets overgivelse. Det er sælgeren,

der har bevisbyrden for, at produktet på dette tidspunkt var fejlfrit. Dette er selvfølgelig en utrolig svær opgave at

løse for en sælger, hvorfor man fremover i køberetten må forvente et tiltagende brug af modtagelseserklæringer

/ tilstandsrapporter, som man kender dem fra værkslejekontrakter / byggeretten.


Hvorledes domstolene vil stille sig over

for de nye regler og den som følge af disse ændrende aftalepraksis er uvist. Foreløbigt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen