Berlingske Business

Julegaver skal skabe glæde

370883753.jpg
Når medarbejdere skal have julegaver, bør så man tage hensyn til folk, der ikke drikker alkohol eller spiser kød?

Modtageren af gaven skal være taknemmelig, men giveren skal også være betænksom

I sidste uges dilemma på business.dk var HR chefen Randi i tvivl, om hun burde lave forskellige variationer af medarbejdernes julegaver. Der har ikke været klager, men flere på arbejdspladsen mener, at julegaven – der altid består af en juleand og nogle flasker vin – ikke tager hensyn til vegetarerne eller dem, der ikke drikker alkohol.

Julegaver – eller mangel på samme – fra ens arbejdsplads er altid et samtaleemne, for holdningerne til, hvad der er en god gave, er ofte delte, lyder det fra ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen.

370883753.jpg

»Nogle virksomheder vælger at give deres medarbejdere en gave ved juletid, og man kan altid sætte spørgsmålstegn ved, om man som modtager kan tillade sig at brokke sig over indholdet af en gave. Når det er sagt, så giver virksomheder gaver for at skabe glæde, og det er som ved alle gaveudvekslinger almindelige betænksomhed at give gaver, som man tænker, at modtageren vil blive glad for at få,« siger Flemming Andersen.

For virksomheder handler julegaverne om vise medarbejderne, at man sætter pris på dem.

308639669.jpg

»Men hvis medarbejderne ikke er glade for gaven, bliver den ikke modtaget i den ånd, som den er givet. Randi skal ikke stå på hovedet for at finde personlige gaver til alle, men der skal helst være nogle tanker bag de gaver, man giver. For mig at se, er det fint at lave måske tre-fire variationer af julegaven, som medarbejderne kan vælge imellem. Omkostningen er den samme for virksomheden, men fleksibiliteten er meget større for medarbejderne,« påpeger Flemming Andersen, der derfor vælger løsning nummer to.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen