Berlingske Business

Julefrokost bør have højt prioritet

julefrokost.
Overskrift
ARKIVFOTO Foto:
2911vs
Overskrift
Vibeke Skytte, Lederne Foto:

Deltagelse i fester på jobbet giver ikke ekstra plusser i karakterbogen hos hverken ledere eller medarbejdere. Alligevel er der god grund til at deltage i den årlige firmajulefrokost, vurderer ledelsesekspert.

Det er første søndag i advent, og jeg gætter på, at jeg ikke er den eneste, der glæder mig til at tænde første lys i adventskransen. Samtidig med, at vi i dag hopper ind i årets sidste og hyggeligste måned, nærmer vi os med stormskridt de årligt tilbagevendende julefrokoster på arbejdspladserne og de deraf følgende tilbagevendende dilemmaer.

Skal lederen deltage i julefrokosten – og skal lederen i så fald gå tidligt hjem, så medarbejderne kan feste til de lyse timer uden lederens tilstedeværelse? Er det legitimt at blive hjemme, fordi man som medarbejder eller leder prioriterer andre ting højere?

Skal virksomheden overhovedet holde julefrokost? Og hvordan får man formet et arrangement, som tilfredsstiller både dem, der gerne vil have en rolig aften, og dem, der vil feste til den lyse morgen?

dilemma_svar_01122013

For nylig offentliggjorde Lederne en undersøgelse om, hvad der kendetegner gode medarbejdere og ledere, og et af resultaterne overraskede mig lidt. Kun seks procent af de flere end 1.100 adspurgte ledere mener, at aktiv deltagelse i virksomhedens sociale arrangementer er vigtigt for at være en god medarbejder. Ligeledes peger kun fire procent af de godt 1.500 adspurgte medarbejdere på, at deltagelse i sociale arrangementer på jobbet har betydning for at være en god kollega.

Med andre ord: Man behøver ifølge flertallet af respondenter i undersøgelsen ikke have dårlig samvittighed over at blive væk fra julefrokosten, for deltagelse i den type arrangementer på jobbet er ikke vitalt for at være en vellidt medarbejder eller kollega.

Jeg har absolut forståelse for synspunktet. Dét, at mine kolleger og medarbejdere møder op til julefrokosten, sommerfesten eller firmaskovturen, er langt mindre vigtigt, end at det daglige arbejde bliver løst med glæde, entusiasme og dygtighed. Og når travle mennesker skal få kalenderen til at gå op – ofte koordineret med en partner og ét eller flere børn – kan man i den benhårde prioriterings navn føle sig nødsaget til at fravælge de sociale arrangementer på arbejdspladsen.

Men når det er sagt, mener jeg samtidig, at de sociale arrangementer på jobbet har stor betydning for det gode arbejdsmiljø, den gode stemning og følelsen af team spirit på jobbet. Derfor synes jeg, at alle – medarbejdere så vel som ledere – skal prioritere deltagelse i julefrokosten højt. Der er jo ingen, der siger, at man partout skal være med til den bitre ende, og mig bekendt er tiden også langt de fleste steder løbet fra, at en julefrokost nødvendigvis skal være et orgie i alkohol. Heldigvis!

Jeg bliver tit, når talen falder på julefrokoster, spurgt, om lederen bør blive hjemme. Og hvis lederen vælger at deltage, bør han eller hun så forlade festen tidligt – dels for at lade medarbejderne feste løs uden for lederens synsfelt, dels for at minimere risikoen for at skulle lægge øre til medarbejdere, som efter et dybt kig i snapseflasken tænker, at tiden er moden til en lønforhandling.

2110firmafest

Der er ikke noget éntydigt svar – det afhænger først og fremmest rigtig meget af, hvad lederen selv har lyst til. Men grundlæggende vil jeg gerne slå fast, at langt de fleste ledere er ansvarlige mennesker, som sagtens kan administrere deltagelse i en firmafest. Så min holdning er, at selvfølgelig skal ledere deltage i julefrokosten, selvfølgelig må ledere gerne indtage alkohol, og selvfølgelig må de gerne tage sig en svingom på dansegulvet.

Jeg har tidligere sagt, at fordi man er leder, er det ikke lig med, at man skal være et kedeligt dydsmønster. Dét at være rollemodel for medarbejderne betyder, at man går forrest i dagligdagen og forsøger at inspirere medarbejderne i udførelsen af deres arbejde, men i min optik må lederen absolut også gerne være den festlige rollemodel, som tydeliggør, at der er andet i livet end arbejde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen