Berlingske Business

Jobbet giver muligheder for at netværke

81988276.jpg

Sidste uges dilemma handlede om Christian, der gennem fem år har været leder af en dagligvarebutik. Nu er butikken lukket. Christian blevet afskediget og får dagpenge, men han har det skidt med ikke at have et arbejde at stå op til.

En dag bliver han tilbudt et job som butiksassistent i en af nabobutikkerne men ved ikke, om han bør tage et job på et lavere niveau, fordi jobbet vil tage tid fra hans jobsøgning.

Karriererådgiver hos Lederne Anne Nørskov Hellesøe er til gengæld ikke i tvivl. Han skal vælge løsning 2 og takke ja til jobbet og samtidig lede videre efter det butikschefjob, han gerne vil have.

Hvis han tager jobbet, bliver han i sin branche, og det bliver kendt i virksomheden, at han er ambitiøs. Som butiksassistent er der gode muligheder for at blive forfremmet til butikschef, forklarer hun.

Hun mener ikke, at jobbet vil være nogen væsentlig hindring for hans jobsøgning.

Der er mange måder at søge job på. Hvis han går på dagpenge, er han tvunget til at søge job regelmæssigt. Hvis han derimod arbejder, kan han være mere kræsen med, hvad han vil søge, og han får samtidig et netværk, han kan bruge. Nogen siger, at det er et fuldtidsjob at søge job, men det er jeg ikke enig i. Der er masser af mennesker, der søger job, mens de har fultidsarbejde, siger Anne Nørskov Hellesøe.

Hun kender til mange eksempler på, at jobsøgningen faktisk går lettere, når man er i arbejde.

For det første vil det sikkert gøre noget godt ved hans selvforståelse og selvrespekt, at han er i arbejde. Det vil gøre det lettere for ham at sælge sig selv.  Samtidig kan man sagtens forestille sig, at jobbet vil give ham energi til at skrive ansøgninger, uddyber hun.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen