Berlingske Business

'Jeg tænder på problemer'

'Jeg tænder på problemer' - 1

Hans Frost har været rejsende i direktørjob i 15 år. Det kræver menneskeforståelse og flair for at lære virksomhedens processer at kende på kort tid.

- Det er mig, der skal komme med løsningerne.

Som direktør i en tidsbegrænset periode, hvor der er et på forhånd fastlagt mål, kender Hans Frost sin opgave, når han træder ind i en ny virksomhed.

Mens andre direktører ofte skal bruge tid på at lære en ny kultur at kende og sætte sig ind i fremmede rutiner, går han direkte til opgaven fra første dag. Et job, der passer ham perfekt, fordi han med egne ord er en ildsjæl, der per natur ikke er bange for problemer.

- Min filosofi er, at kriser er godt for en virksomhed, så nu hvor der er finanskrise, ser jeg masser af muligheder for at optimere virksomheder, siger Hans Frost over en kop kaffe på en café i det indre København.

Han har ikke tal på, hvor mange virksomheder, han har arbejdet for, men han spår, at tallet når op mod omkring hundrede. Hans primære opgave har været at sætte sig i direktørstolen hos små og mellemstore danske virksomheder, og hans arbejdsopgaver spænder fra at være personaleleder og sparingspartner til at træde ind i konkurstruede eller ramte virksomheder.

Naturlige at fyre

- Dybest set kan du betragte min ledertype som en, der løser flaskehalsproblemer, og som skaber flow i virksomheder. Det duer jo ikke, at en udviklingsafdeling laver nogle fantastiske produkter, hvis salgsafdelingen ikke fungerer, forklarer han.

Netop derfor ser han også det at skulle fyre medarbejdere som en naturlig del af sit arbejde. Ifølge ham er det en del af lederjobbet at skulle ansætte, såvel som afskedige medarbejdere. I det daværende Hafnia stod han for at restrukturere organisationen. Et job, der indebar, at han var manden, der var med til at halvere medarbejderstaben.

Hans Frost stopper op et øjeblik. Trods det at skulle afskedige medarbejdere som en del af sin profil, har han mange andre opgaver, så da han efterfølgende blev ringet op af et stor forsikringsselskab, der ville have ham til at fyre 150 mand, sagde han nej tak.

- Det handlede for meget om at sortere medarbejdere fra, og det er ikke det, jeg brænder for. Der var kort sagt alt for meget fokus på at få blod på hænderne, siger han og tilføjer, at jobbet som interim mangager som oftest handler om at støtte lederen, udvikle en salgsafdeling og i det hele taget få mennesker og processer til at arbejde sammen på den bedst optimale måde.

- Dybest set er det foranderligheden, jeg brænder for, og det at være synlig som leder og have nær kontakt til medarbejderne i en virksomhed, der måske er gået konkurs. Jeg er en ildsjæl, der synes, det er spændende at skabe de værktøjer, der giver et flow i en virksomhed, så en virksomhed kommer fra A til B, også selv om den er ude i økonomiske problemer, forklarer han.

Svært at sige farvel

Med sig i bagagen har Hans Frost mange års erfaring som administrations- og logistikchef i en stor it-virksomhed, men da it-boblen bristede i 1992, blev mandskabet reduceret med 200 mand. Han var dengang 42 år, men havde ingen skrubler med at skifte sikkerheden ud med at blive selvstændig.

- Jeg har ikke fortrudt mit valg, siger han uden tøven.

Og dog. Han har et ømt punkt, når det kommer til at skulle forlade virsomhedens medarbejdere.

- Det kan være rigtig hårdt og svært, for jeg følger jo med i deres liv, mens jeg er i virksomheden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen