Berlingske Business

»Jeg har altid haft let ved at falde i søvn og sove. Det er jeg meget taknemlig for«

Lars-Peter Søbye
Koncernchef for COWI, Lars-Peter Søbye, har et godt sovehjerte og råder andre til at dyrke motion. Foto:

Som topchef for den internationale konsulentvirksomhed COWI er Lars-Peter Søbye taknemmelig for at have et godt sovehjerte. Og så anbefaler han sine medarbejdere at lægge arbejdet fra sig, når de skal sove.

De fleste er klar over, at søvn er vigtigt for både sundhed og velvære og for at præstere på arbejde, men alligevel synes der at herske en myte om, at topchefer har givet afkald på søvnen for at nå til tops. Flere undersøgelser dokumenterer dog, det forholder sig anderledes: Faktisk er topcheferne dem, der sover mest.

Her fortæller Lars-Peter Søbye, topchef hos konsulentvirksomheden COWI, om sine søvnvaner:

»Jeg har et meget fast søvnmønster, og det har jeg egentlig altid haft. Jeg sover ca. syv-otte timer hver nat.

En god nats søvn er helt afgørende for at kunne fungere i et job som mit. Der er brug for energi og overskud til at træffe de rigtige beslutninger, trække igennem i meget travle perioder og til at sprede god energi og optimisme på virksomhedens vegne.

Mit søvnmønster har altid været det samme.  Det er ikke, fordi jeg er ligeglad med svære situationer eller aldrig bekymrer mig, men jeg har altid haft let ved at falde i søvn og sove. Det er jeg meget taknemmelig for.

Jeg er født med et godt sovehjerte og sover, inden flyet er i luften. Tidszoner er selvfølgelig en udfordring, som man bare må acceptere.

Der findes mange gode råd derude givet af folk, som ved meget mere om søvn, end jeg gør. Mit råd vil være at lade være med at tage arbejdet med i seng og give hjernen og kroppen lov til at være træt og slappe af. Løb en tur og oplev naturen for at få andre indtryk. Jeg dyrker selv fast motion for at hjælpe til med, at hjernen får andre indtryk og for at få fysisk overskud, der giver mig psykisk velvære, og så sover jeg godt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen