Berlingske Business

»Jeg bliver en bedre leder af at bruge sociale medier«

07BUSeva.jpg
Overskrift
Eva Zeuthen Bentsen har haft stor gavn af at bruge det sociale medie Twitter i sin rolle som leder. Foto: Niels Ahlmann Olesen
 

Eva Zeuthen Bentsen, der frem til årsskiftet var direktør for Gentofte Hospital, har i flere år ivrigt og flittigt brugt Twitter. Det giver bonus både professionelt og personligt.

»Apropos #ældremad. Sådan ser morgenmaden ud på #gentoftehospital. Hver dag. Alt lavet fra bunden.«

Ovenstående tweet med et billede af en flot morgenmad vedhæftet skrev Eva Zeuthen Bentsen den 6. oktober 2014, mens hun stadig var direktør for Gentofte Hospital. 48 Twitter-brugere tilføjede det til sine foretrukne tweets, og 20 delte det videre til sine følgere.

Woman

Lige præcis det sociale medie Twitter er Eva Zeuthen Bentsen rigtig glad for. Ikke alene synes hun, det er underholdende, men det har også gavnet hende i rollen som leder.

»Twitter er en rigtig god måde at kommunikere, hvad man vil med sine handlinger som leder. Jeg kan fremme sager, brande min organisation, og hvis noget bliver fremstillet forkert i medierne, kan jeg bruge Twitter til at forklare, hvordan mit syn på sagen er. Og så er det sjovt at bruge,« siger Eva Zeuthen Bentsen.

Kommunikation begge veje

Hun har været på Twitter siden september 2011, men det er især de seneste halvandet år, hun har brugt det regelmæssigt. Mere end 1.300 mennesker har valgt at følge med i de ting, Eva Zeuthen Bentsen skriver, men når nogen af de såkaldte følgere deler hendes tweets, når de ud til endnu flere.

»Jeg har flere gange brugt de sociale medier i arbejdet med at få emner sat på dagsordenen. For eksempel havde Gentofte Hospital sidste år regionens laveste sygefravær, og det blev til en historie på P4. Og da hospitalet blev nummer et i en undersøgelse af brugernes oplevelser af vores mad, tweetede jeg også en del om det, og fik det bredt ud til mange,« siger Eva Zeuthen Bentsen.

Pics-Bosse

Men det handler ikke bare om, hvad der når ud til andre. Den direkte kommunikation, der kendetegner de fleste sociale medier, går også den anden vej.

»Brugere, kunder, ansatte og politikere kan få direkte kontakt til mig som leder gennem de sociale medier. Da jeg var hospitalsdirektør, kunne ansatte for eksempel stille spørgsmål direkte til mig på Twitter, og borgere kunne kommentere noget, de havde oplevet på hospitalet,« siger Eva Zeuthen Bentsen.

Det kan gå galt

Ifølge en undersøgelse som YouGov lavede blandt 1.594 medlemmer af organisationen Lederne i februar 2014, har 86 procent af ledere en profil på et socialt medie.

Ud af dem bruger 56 procent mest de sociale medier til private formål, og kun 18 procent deler, liker og poster hovedsageligt af arbejdsmæssige grunde. For Eva Zeuthen Bentsen er det grundlæggende en professionel profil, men alligevel krydser de to formål hinanden, og hun ser en fordel i, at man giver noget af sig selv på sociale medier.

Pics-Bosse

»Jeg kunne aldrig drømme om at lade andre tage sig af min Twitterprofil. Det væsentlige er, at det er direkte og ufiltreret, og at det ikke skal igennem en kommunikationsafdeling. Det er mit eget sprog og mine egne værdier,« siger hun og fortsætter:

»Men det kan gå galt, så du kommer til at skrive noget, som nogen misforstår og bliver sure over. Den fare er der, når det ikke har været igennem en kommunikationsafdeling. Men med sociale medier skal man være villig til at satse, for ellers er det ikke interessant nok. Det har ingen værdi, hvis man kun tweeter noget, der lige så godt kunne stå i virksomhedens officielle blad.«

Eva Zeuthen Bentsen stoppede i sin stilling som direktør for Gentofte Hospital den 31. december, men hun holder ikke op med at tweete af den grund. Hendes sociale tilstedeværelse er nemlig med til at udvikle hendes lederkundskaber:

»Jeg tror på, at jeg bliver en bedre leder af at bruge de sociale medier. Du kan ikke være en god leder, hvis du ikke kan kommunikere, og sociale medier er en ultimativ test på, om du kan eller ej.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen