Berlingske Business

Iværksætteren skal give slip på virksomheden

Ddd

Sælger man drømmen, skal man være klar til at leve med konsekvenserne.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen råder iværksætteren i Ugens Dilemma til at stoppe, mens legen er god og fratræde, inden tingene går i hårdknude, og hun måske bliver bedt om at forlade virksomheden.

Iværksætteren Marie i Ugens Dilemma, som i den seneste uge har været til afstemning på Business.dk, har solgt til sin virksomhed til nye, udenlandske ejere efter tre års hårdt slid. De nye ejere har ansat Marie som direktør, men hun er uenig i flere beslutninger, senest en beslutning om at skifte en leverandør ud.

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, har stor forståelse for iværksætterens dilemma, og han kan sagtens sætte sig ind i situationen.

- Som iværksætter lægger man energi, tid og sjæl i en virksomhed for at få den til at lykkes. I årene som ejer er man inde over alle beslutninger – lige fra farven på stolene til udviklingen af strategien – og så pludselig, når man ikke længere er eneejer, skal man være vidne til at nye ejere træffer andre beslutninger, end man selv ville gøre, og måske endda ændrer på beslutninger, man tidligere har truffet. Det er jo iværksætterens drøm, de piller ved, så selvfølgelig er det svært, siger Flemming Andersen.

Han uddyber, at både de nuværende og den tidligere ejer kan have ret i de beslutninger, de hver især har truffet for virksomheden på forskellige tidspunkter, men hvis man har valgt at sælge sin virksomhed, så skal man være klar til at leve med konsekvenserne af den beslutning.

- Det kan være udfordrende at blive i virksomheden, så iværksættere skal overveje nøje, om det er den rette beslutning at blive efter et salg, og måske har Marie i dilemmaet her ikke været grundig nok i sine overvejelser, siger Flemming Andersen.

Han opfordrer derfor til, hvis det er nødvendigt med en overgangsperiode, at nye og tidligere ejere sætter nogle helt klare spilleregler for samarbejdet.

tvivl

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen