Berlingske Business

IT-direktører vasker kopper

Ejerne af Comm/2 sidder midt ude blandt de andre ansatte og sælger IT-hardware med pap-kasser om ørerne, fordi lageret

er fyldt. Og de er ikke for fine til at vaske kopper på skift med de andre - og på lige fod med de andre tager de telefoner

og servicerer kunderne.



37-årige Stig Juul og Jimmy Hansen på 35 år er direktører i den voksende IT-virksomhed.

De mener det alvorligt, når de siger, at ledelsesstrukturen i virksomheden med 17 ansatte er flad som en pandekage. Her findes

ikke nedskrevne politikker eller er sat rammer for de ansatte.



- Folk har det meget frit. Vi sætter selvfølgelig

mål for de enkelte medarbejdere. Men ledelsesstilen er helt flad. Der findes ingen titler her. Derfor er vi lige så store

salgskonsulenter som resten af huset. Vi er en del af teamet, siger de to fyre, der har turdet at satse anderledes, da de grundlagde

virksomheden i 1998. De fleste andre IT-virksomheder satsede på at pengene skulle tjenes på software og konsulentydelser,

mens Comm/2 gik i mod strømmen og solgte hardware.



- Vi har ikke behov for at pege fingre ad folk og sige, at de skal

gøre ditten og datten. Vi har det begge dårligt med at sidde bag lås og slå og lege bunkerfører, forklarer

Jimmy Hansen.

Menneskeligt klik

Stig Juul og Jimmy Hansen har skabt en virksomhed baseret på gode, gammeldags købmandsdyder.

De løber ikke rundt og råber hurra over det. Måske lidt påvirket af den danske jantelov.



- For os er

godt købmandsskab, at tingene aldrig skal automatiseres 100 procent. Vi tror ikke på, at kunderne skal gå på

internettet og købe hardware via et klik med musen. De skal møde mennesker, der kan rådgive dem, siger Stig Juul.



Selvom

de lever i en branche, hvor omsætningshastigheden er vanvittig hurtig, så satser de alligevel på at have store lagre.

For tiden er lagerbygningen f.eks fyldt så meget op, at det store lokale i den fredede Kongelig Militær Klædefabrik

fra 1860 ved Hørsholm er fyldt med computerkasser.



- Vi vil kunne levere udstyr fra dag til dag. Vi har vænnet vores

kunder til stor leverancesikkerhed - og derfor er lagerføringen en risiko. Men vi tilpasser det hele tiden, så vi ikke

løber unødvendige risici. Men vi har nået en størrelse og økonomi, hvor vil kan tillade os at gamble,

siger Stig Juul og Jimmy Hansen.

Kunder på kontoret

Det er specielt små og mellemstore virksomheder og kommuner,

der er på kundelisten. Derfor har forretningen udviklet sig fra at være rent salg af hardware til også at omfatte

standardsoftware.



På den måde kan Comm/2 levere udstyret med de programmer og opsætninger, som kunden har

brug for.



- Vi synes det er rart, at vi kan levere varen om en time eller kunden kan komme forbi for at hente det. Vi synes det

er så vigtigt, at kunderne hele tiden møder mennesker. Efter år 2000-problemerne og IT-boblen bristede efterspørger

de fleste kunder en tæt dialog. Derfor kender vi de fleste kunder, siger Jimmy Hansen. Forbavsende mange kunder kommer forbi

i den gamle smukke bygning - de kan lide at følge med i, hvad Comm/2 laver, istedet for bare at få leveret nogle stumper

i ny og næ.



Kunderne er tilknyttet en af virksomhedens sælgere, men kan altid få hjælp af alle andre.

Ingen

svingdør, tak

Heller ikke på rekrutteringsområdet har de to ejere sat sig ned for at formulere, hvad de søger.

Forretningen er gennem de seks år vokset langsomt og derfor har virksomheden hele tiden kunne kapere de nyansatte.



- Vi

er ikke så store og firkantede, at vi vil have bestemte typer ind her. Det vigtige er, at vi har det sjovt og tjener nogle penge.

Fordi medarbejderstaben løbende er vokset har holdet hele tiden været integreret. Vi ønsker ikke at være

en virksomhed med svingdøre, siger Stig Juul.



Der er derfor folk med forskellig baggrund, alder og køn. Bare de

er gode sælgere. Tidligere var branchen romantiseret, fordi der var så mange penge at tjene i branchen, men i dag er ansøgerne

folk, der synes at teknologi er fremtiden og det er sælge er sjovt.



- Vi har ikke helt purunge og grønne folk. Kunderne

efterspørger pondus. En 18-årig knægt vil få svært ved at overbevise en given IT-chef om, at det og

det er det rette, siger Stig Juul.

Mangler information

Stig Juul og Jimmy Hansen har gjort meget for at være en god

og rar arbejdsplads. Væk fra betonbygninger i Glostrup og bosat sig i Hørsholm med sø, skov og lyse lokaler.



Alligevel

er de blevet prikket på skuldrene af de ansatte, der synes, at de mangler information. Netop fordi strukturen er så flad.



-

De mangler information om, hvad vi gør i morgen. Men det skyldes jo, at vi selv ligger underdrejet og gerne vil være

med i det hele. Heldigvis er vi jo en lille virksomhed, hvor kommunikationen er let. For alternativet er, at vi skal være chefer,

der sidder og slår streger, siger Jimmy Hansen og Stig Juul supplerer.



- Det er jo bevidst, at vi ikke har en, der tager

telefonen, ikke en der arbejder på lageret og ikke en der vasker kopper. Vi vil forsøge at fortsætte med den samme

stil, hvor vi alle er lige.



- Bliver vi dobbelt så mange som i dag, så må vi jo løbende evalulere om vi

fortsat kan bruge så meget tid på salg eller om vi bliver tvunget til at tage en kasket på. Men det er ikke et ønske

- vi vil hellere kunne huske, hvad alle hedder og ikke risikere og sidde i kantinen og spise frokost med en ansat og ikke huske, hvad

børnene hedder, siger Jimmy Hansen.

Familievenlig

I starten arbejdede de to direktører i døgndrift

- men i dag bliver familierne prioriteret højt. Derfor forventer de heller ikke, at de ansatte sidder på pinden til klokken

20.



Flere af de unge vil dog helst primært være provisionslønnet, mens de ældre med børn helst

vil have størst procentdel af fast løn.



- Vi minder vores ansatte om, at de også har et liv derhjemme - men

vil ikke fjerne provisionen. For det er en motivationsfaktor, siger Comm/2 direktørerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen