Berlingske Business

Interne kriser skal løses hurtigst muligt

q

Er man med i ledelsen, har man medansvar for de resultater, der skabes – eller ikke skabes. Se svaret på ugens dilemma her.

Skal man blande sig, når direktionen ligger i internt slagsmål eller væbne sig med tålmodighed, til røgen har lagt sig? Det er kernen i sidste uges ledelsesdilemma, der har været til afstemning på business.dk.

Se dilemmaet her:

En økonomichef ser sin virksomhed i handlingslammelse, mens direktionens medlemmer skændes om strategien. Uoverensstemmelserne er opstået efter et generationsskifte, hvor virksomheden har fået ny administrerende direktør, og så længe der er uenighed om strategien i toppen har økonomichefen og hendes lederkolleger særdeles svært ved at træffe beslutninger.

- Økonomichefen har pligt til at handle, fordi hun har et medansvar for forretningen. Hendes udfordring er, at konflikten ligger i den administrerende direktørs handleområde, siger ledelsesrådgiver Henning Korsbæk Frandsen, Lederne.

Henning Korsbæk Frandsen anbefaler løsning nr. to, hvor økonomichefen går til direktøren og forklarer, at uenighederne har konsekvenser, og at konflikten skal løses nu, hvis ikke det skal gå ud over virksomhedens omsætning.

- Det er ikke en nem samtale, men man må handle, når man ser konsekvenserne. Og så i øvrigt overlade det til den administrerende direktør at afgøre, hvordan konflikten løses, og om nogle medlemmer af direktionen skal forlade virksomheden, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Ledelsesrådgiveren mener ikke, der er nogen idé i at forholde sig afventende og se tiden an. For når det er selve strategien, der er uenighed omkring, berører konflikten hele virksomheden:

- Man må tage den med det samme. Hvis man venter, bliver det handlingsmæssige og følelsesmæssige limbo i virksomheden bare større, og det kan blive sværere at rette op på, siger Henning Korsbæk Frandsen.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen