Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Ingen pardon, når ferieglæde forårsager fejl

Pix: medarbejder mister fokus fra jobbet
Det er lederens opgave at trække i bremsen, når en medarbejder mister fokus fra jobbet, fordi hun kun kan tænke på ferie.

Det er lederens opgave at trække i bremsen, når en medarbejder mister fokus fra jobbet, fordi hun kun kan tænke på ferie.

Er det i orden, at en medarbejder er så begejstret for sin forestående ferie, at hun ikke koncentrerer sig om sit arbejde?

Det var problematikken i sidste uges ledelsesdilemma på Business.dk, hvor en kasseassistent, Astrid, glemmer opgaver og yder dårlig kundeservice, fordi hun slet ikke kan fokusere på andet end sit livs ferie om to uger.

Det er forståeligt, at medarbejderne deler deres glæder og forventninger med hinanden, men det må aldrig kamme over og gå ud over arbejdet, mener ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt.

mani di uomo in ufficio sulla tastiera del notebook al lavoro

»Der er flere hensyn at tage i en situation som denne. Selvfølgelig skal der være plads til begejstring. Det smitter af på stemningen på arbejdspladsen. Men som leder må man også værne om de kolleger, der måtte finde Astrids feriesnak forstyrrende, og stoppe den adfærd, som skader kundeoplevelsen og forretningen,« siger Michael Uhrenholt.

Hvad gør man så som leder? Samler beviser nok til en formel advarsel, tage en samtale med hende, hvor man beder hende fokusere på sine arbejdsopgaver eller lade som ingen ting og se Astrids adfærd som noget forbigående?

»Efter min opfattelse er der ikke så meget at rafle om. Som leder må man skride til handling. Man kan ikke se gennem fingre med, at en medarbejder laver fejl, glemmer opgaver og er åndsfraværende overfor kunderne. Hvis en medarbejder ikke lever op til den strategi og de standarder, som virksomheden har, er det lederens opgave at få rettet op på det straks,« siger Michael Uhrenholt.

distraction at work with smartphone

Når medarbejderens privatliv går ud over præstationen, må man som leder se på, hvad årsagen er, og om det er noget, der kan løses ved at planlægge arbejdstid og opgaver i en periode, forklarer Michael Uhrenholt. Han anbefaler løsning ét, hvor lederen tager en snak med Astrid og fortæller, at hun er glad på hendes vegne, men at hun skal gøre sit arbejde ordentligt og gemme snakken til pauserne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen