Berlingske Business

Indkaldelse fra skattevæsnet

Kære VirksomhedsRåd



Jeg driver et enmands konsulentfirma og har nu fået en indkaldelse fra skattevæsnet,

som vil gennemgå mit regnskab fra 2001. Det forekommer mig imidlertid, at skatteminister Svend Erik Hovmand for nogen tid siden meddelte,

at han vil ændre reglen for, hvor langt skattevæsnet kan gå tilbage fra fem til to år. Er den ændring

vedtaget og trådt i kraft?

Kære konsulent

Siden 1999 har skattemyndighedernes frist for ændring

været 3 år og 4 mdr. efter udløbet af indkomståret.



Det vil sige, at for indkomståret 2000 er

sidste frist for myndighedernes "agterskrivelse" den 30. april 2004 og for ansættelsesændring senest den 31.

juli 2004.



Myndighederne kan altså lige nu beskæftige sig med indkomstårene 2000-2002 (2003 er ikke afleveret

endnu).



Hvis skattemyndighederne mener, at der bør ske en ændring af en selvangiven indkomst, skal de starte med

at sende en skrivelse, der indeholder myndighedernes begrundelser.



Skatteyder skal have lejlighed til at fremføre sine

synspunkter, inden der træffes en afgørelse.



Fristerne blev vedtaget næsten uændrede i maj 2003. I den

forbindelse lovede ministeren at undersøge, om skatteydere med ukomplicerede forhold kunne få en hurtigere frist.



Det

skulle være for lønmodtagere, pensionister og studerende.



Jeg mener ikke ministeren har gjort noget siden.



Skattemyndighederne

er på det sidste oftere på kontrolbesøg i virksomhederne for selv at se på tingene, hvor de sker.



Det

er vor almindelige erfaring, at disse kontrolbesøg bliver udført med kompetence fra skatterevisorernes side.



Men

det er selvfølgelig altid ubehageligt at have en kontrollant siddende på sit kontor. Den bedste service jeg på

det seneste har været udsat for, er at en skatterevisor fra Roskildeegnen havde udtrukket en kunde, der var flyttet ind til

byen.



Skatterevisor tilbød straks at komme ind på vort kontor for at begrænse kundens omkostning.









Held og lykke med



din skatterevision!



Venligst Niels Bjerregaard

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen