Berlingske Business
11:08Carlsberg åbner endnu et bryggeri i Indien

IBMs chefkok klar til ny menu

03busBodskov IBM.jpg
IBMs nye danske topleder betegner sig selv som en behagelig type, der er god til at sætte teams sammen. Men man skal ikke tage fejl – han kan også træffe beslutninger. Foto: IBM

IBMs nye topchef i Danmark har været med i 13 år og ser sin styrke som holdsætteren, der skal bringe den støvede, amerikanske gigant ind i en ny æra. Også privat kan han svinge gryderne.

Den amerikanske IT-gigant IBMs nye, danske topchef kan både røre i gryderne på kontoret og derhjemme og få spændende resultater ud af det.

52-årige Henrik Bodskov overtog forleden posten som administrerende direktør, kun otte måneder, efter at IBM ellers havde hentet Lars E. Clausen ind på posten. Han har været i IBM siden 2002, da hans tidligere arbejdsplads, rådgivningsselskabet PwC, blev købt af IBM, så han var ikke mange timer om at sige ja, da han fik tilbuddet om at stå i spidsen for de omkring 2.500 medarbejdere i Danmark, hvor han vil arbejde fra hoved-sædet på Kongevejen i Holte nord for København.

IBM er blevet overhalet af konkurrenten KMD (det tidligere Kommunedata) målt på antal ansatte, men IBM Danmark ApS er stadig det næststørste IT-firma i Danmark efter Nets med en omsætning i 2014 på 5,7 mia. kr. men med et kæmpe minus på 175 mio. kr. som årets resultat mod et underskud på 78 mio. i 2013.

Henrik Bodskov trådte i 2011 ind i IBM Danmarks direktion under den tidligere topchef og nuværende bestyrelsesformand, Lars Mikkelgaard-Jensen, som direktør for udlicitering. Gennem sin karriere har han arbejdet med digitalisering i både finansielle virksomheder og den offentlige sektor.

»En af mine styrker er, at jeg er rigtigt god til at sætte teams sammen til at arbejde i den rigtige retning, skabe resultater og have en fornøjelig tid ud af det. Jeg er nok en behagelig type, som dog selvfølgelig kan tage beslutninger, når det skal til,« lyder hans egen karakteristik.

30BBMchristian-orsted.jpg

Han er »enormt stolt« af den fine modtagelse, som han har fået af medarbejderne, og går til opgaven med godt humør – bl.a. med en stor satsning på »kognitiv forretning«, hvor computerne nu er så kloge, at de lærer af data og kan forudse og give anbefalinger, et potentielt stort marked for IBM.

»Jeg har hele min karriere haft job, hvor jeg har skullet arbejde rigtigt meget på forskellige tidspunkter. Det drejer sig om at fokusere på det rigtige og have den rigtige balance til at få tingene til at fungere. Jeg tror ikke på, at man bliver hverken en bedre leder eller kollega ved at arbejde 24 timer i døgnet,« siger Henrik Bodskov.

Han har i over 20 år været gift med Inge, som er økonomidirektør i det franske maskinudlejningsfirma Loxam. De har Peter på 19 år og siden i sommer student, som Henrik Bodskov hjælper med at etablere egen IT-virksomhed med en app til loyalitetsprogrammer til mindre virksomheder, og Anna på 14 år, der går i folkeskole og spiller tennis.

aaa

Han elsker at lave mad – i sommerhalvåret i udekøkkenet ved den store grill, hvor danske råvarer kommer i brug, i vinteren ved det kæmpestore Smeg-komfur med flere ovne. Og han er faktisk så god til det, at der går længe mellem, at opskrifterne er nødvendige.

Derudover spiller han to gange om ugen fodbold på superveteranholdet i Hareskovby, hvor han bor, og en gang om ugen står den på tennis.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen