Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Hvornår har jeg det som en fisk i vandet?

Vibeke
Et tema, som ofte bliver diskuteret på virksomheder, er medarbejderudviklingssamtaler. Det er ikke kun blandt medarbejderne, snakken går både før de indledende forberedelser og efter samtalens afvikling, de har også ledelsens bevågenhed.

KLUMME.

Et tema, som ofte bliver diskuteret på virksomheder, er medarbejderudviklingssamtaler. Det er ikke kun blandt medarbejderne, snakken går både før de indledende forberedelser og efter samtalens afvikling, de har nemlig også ledelsens bevågenhed. For spørgsmålet fra ledelsen er ofte, om samtalen reelt skaber den ønskede værdi, eller om resultatet i virkeligheden ender med at være et par timers snak om løst og fast, som måske kan være ganske givtigt, men uden perspektiv.

Rigtig mange virksomheder har de seneste år indført såkaldte én-til-én-samtaler, hvor nærmeste leder holder ­ f.eks. ugentlige eller månedlige tilbagevendende samtaler af kortere varighed med deres medarbejdere. Mange har indført samtalerne, fordi de ikke oplevede, at den årlige MUS-samtale gav den nødvendige værdi, og at der var brug for at supplere med en anden type af samtaler.

Denne oplevelse er meget identisk med resultatet fra en undersøgelse, som Lederne sidste år foretog i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Her svarede 83 pct. af de 2.961 adspurgte ledere, at den løbende dialog med deres medarbejdere og ledere, der refererede direkte til dem, gav mest værdi, mens kun tre procent svarede, at de faste leder- og MUS-samtaler gav størst værdi.

Beierholm

Ud over den manglende værdiskabelse er en anden hæmsko for succes med udviklingssamtalerne de ofte alenlange skemaer med bedømmelser i flere dimensioner, og hvor der tit er lagt en stram linje for, hvad der skal tales om uden reel fokus på, om det i virkeligheden er denne rammesætning, der skaber den største værdi. Derudover er der mange gange også en tendens til, at der bliver fokuseret på problemer og fejl i stedet for muligheder.

Som så mange andre virksomheder, har vi også i Lederne fokus på vores MUS-samtaler. Vi har netop afsluttet en proces med at udvikle en god og balanceret model, bl.a. ud fra de kriterier, at samtalen skal bidrage til udvikling og værdiskabelse – både for Lederne og for den enkelte medarbejder. Resultatet er blevet det, vi kalder en »styrkebaseret udviklingssamtale«, som tager udgangspunkt i den styrkebaserede tilgang til ledelse.

Grundtanken er, at mennesker kan udvikle sig mest der, hvor de i forvejen er stærke. Ved samtidig at erkende sine svagheder, kan medarbejderen få hjælp til at overkomme udfordringerne, så han eller hun i stedet kan bruge sine ressourcer dér, hvor potentialet er størst, og hvor den pågældende trives og skaber mest værdi. Dialogen i vores værktøj lægger op til, at både medarbejder og leder tager et ansvar for den fortsatte udvikling.

aaa

For mig at se er det styrkebaserede fokus særdeles relevant i forhold til netop udviklingssamtaler, fordi denne samtale er et oplagt sted at blive klogere på, hvad der motiverer, og hvornår ens medarbejdere føler sig stærkest, gladest og præsterer bedst – eller sagt på en anden måde: Hvornår de oplever, at de har det som en fisk i vandet.

At vælge denne tilgang kan måske give et indtryk af, at samtalen ikke rummer mulighed for at tale om lav performance, give kritik eller sætte ekstra fokus på mål og resultater. Men det er faktisk ikke tilfældet. Styrkebaseret ledelse er nemlig med til at sikre den robusthed hos medarbejdere, der gør, at man som leder sagtens kan give kritik og tale om svagheder, hvis der er behov for det. Det er absolut en styrke at kunne tale om udfordringer og finde løsninger.

Jeg har fået en ny kollega, og noget at det, han har bragt med fra sin tidligere arbejdsplads, og som han ofte bruger i dialogen med sine medarbejdere, er dette udtryk: »Vi skal spille hinanden gode.« Og det er lige præcis det, den styrkebaserede udviklingssamtale kan bidrage til.

Nice man using smart phone

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen