Berlingske Business
17:42

Hvordan skaber Besttellers et større marked?

bestsellers
Foto:

Besttellers sælger professionel historiefortælling. Kunderne er begejstrede, når de køber en fortæller, men hvordan får man et større marked for et produkt, der skal opleves, før man bliver overbevist?

De fleste erhvervsfolk kender formentlig Bestseller. Tøjkoncernen i Brande, der med tøjmærker som Vero Moda og Jack & Jones plastrer hele kloden til med modebutikker. Derimod er det nok færre, der kender Besttellers. Det er heller ikke nogen stor koncern, men et lille firma i København der lever af at markedsføre »storytellers«.

Storytelling var et stærkt hyped begreb for nogle år siden. Ethvert reklamebureau med respekt for sig selv anbefalede kunderne at binde deres produkter op på originale historier, så produktet blev forlenet med en højere »oplevet værdi« og dermed kunne indbringe en højere salgspris.

I de senere har år har der været mere stille om historiefortælling som metier, men det er i hvert fald ikke Besttellers skyld. Som en af de to stiftere, Kasper Sørensen, fortæller, har Besttellers gjort meget for at højne faget.

Fortællere fra hele verden

På hjemmesiden »besttellers.dk« markedsføres kun historiefortællere, der har bevist, at de kan holde publikum i ånde i op til to timer med deres fortællinger.

Og på virksomhedens scene på Nørrebro i København, der er verdens eneste scene for »storytellers«, er salen med 50 pladser som oftest fyldt, når der er forestilling hver torsdag. Historiefortællere fra hele verden optræder her. Det er også her firmaet giver kurser i storytelling. Priserne varierer fra 2.500 kroner og opefter afhængigt af kursets indhold.

Virksomheden har eksisteret i ti år - indtægterne kommer fra kursusvirksomhed og entreer - derimod er Besttellers ikke et bookingbureau som for eksempel Athenas, der markedsfører kendte foredragsholdere og modtager provision, når foredragene bestilles.

Det skal opleves

- Vores erfaring er, at kunder ringer direkte til storytelleren og aftaler prisen med ham. Derfor bruger vi især hjemmesiden til at markedsføre de bedste fortællere, fortæller Kasper Sørensen.

Den største udfordring for Kasper Sørensen og hans kompagnon, Hans Laurens, er at sælge storytelling til et bredede publikum. Historiefortælling er oplevelsesbaseret. Firmaer, der ønsker sig en anderledes oplevelse ved en firmafest eller en firmapræsentation og booker en professionel historiefortæller, er ofte begejstrede. Men dem, der ikke har hørt og set, hvad virkelige storytellere kan, er skeptiske. Hvordan får man udvidet markedet, når midlerne er begrænsede? Facebook og andre sociale medier bruges allerede i markedsføringen, og Besttellers giver også smagsprøver på varerne ved gadearrangementer, men hvordan kan man ellers nå ud til et brede publikum, spørger Kasper Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen