Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Hvis du vil have jobbet, skal du være ansvarlig og selvstændig

370390046.jpg
Hvis du vil have jobbet, skal du være ansvarlig og selvstændig. Foto: iris.

For år tilbage kunne et jobopslag blot være en mindre rubrik­annonce i det lokale dagblad eller den gratisomdelte ugeavis. Men i takt med at arbejdsmarkedet har ændret sig, har jobannoncerne også ændret karakter. Når vi som virksomhed i dag skal forsøge at hyre de bedste medarbejdere, skal der mere til for at tiltrække kvalificerede ansøgere.

Tiderne, hvor man som virksomhed blot behøvede at annoncere »Arbejdskraft søges« i lokalavisen, og hvor interesserede kunne komme uanmeldt forbi og ansøge om jobbet, er passé. Der stilles helt andre krav, før der er tale om det rigtige match.

Men én ting er den måde, man gør opmærksom på, at der er en ledig stol, og at den bliver besat af den helt rette – noget andet er, med hvilke ord vi som virksomhed forsøger at tiltrække den gode medarbejder. Det kræver en attraktiv jobannonce med det rigtige ordvalg.

Carslberg direktør

For nylig offentliggjorde Avisen.dk en analyse af ca. 13.500 jobannoncer, der var opslået på Jobindex.dk 2. august. Og analysen viste, at ordene ansvarlig og selvstændig optrådte over 4.000 gange i stillingsopslag, og ordet fleksibel lidt over 2.000 gange. Derudover var ordene dynamisk, solid, udadvendt og ambitiøs nævnt mellem 1.500 og 1.000 gange. Til gengæld er virksomhedens efterspørgsel efter empatiske og visionære medarbejdere ikke stor.

Undersøgelsen blev kommenteret af arbejdspsykolog og lektor på Aalborg Universitet Einar Baldursson, som kaldte det uhyggeligt, at vi har skabt et arbejdsmarked, hvor det handler om at optimere, eksekvere og være omstillingsparat i døgndrift. Og for ham var det især påfaldende, at ordet ansvarlig kommer ind som topscorer blandt de færdigheder, som arbejdsgiverne forlanger. Ifølge Einar Baldursson er det ledelsens opgave at tage ansvar, men efter hans opfattelse peger analysen på, at det har arbejdsgiverne i dag outsourcet til medarbejderne.

Jeg er som sådan ikke uenig med Einar Baldursson i, at vi i dag har et arbejdsmarked, hvor der stilles store krav – og ofte endog meget store krav – til den enkelte medarbejder, nærmest krav om det perfekt menneske, som ingen af os i virkeligheden er.

Søren

Men jeg er ikke enig i, at når en virksomhed f.eks. søger ansvarlige medarbejdere, at det er ensbetydende med, at lederne fralægger sig sit ansvar – tværtimod. Lederne ønsker netop at give medarbejderen spændende og udviklende arbejdsopgaver, og det kræver, at man som leder også giver et ansvar. Lederen ved godt, at ansvaret i sidste ende altid vil være hans ellers hendes.

Jeg kan sagtens genkende de førnævnte modeord fra jobannoncerne, når jeg selv rekrutterer. Jeg vil også gerne have medarbejdere, der handler ansvarligt i forhold til kunder og samarbejdspartnere, og jeg forventer helt klart, at en medarbejder selvstændigt kan løfte arbejdsopgaver. Og det er faktisk min oplevelse, at den nye generation, der allerede er og kommer på arbejdsmarkedet, efterspørger netop disse muligheder. De er dygtige og vil vise deres værd.

04BUSOpinion-111541.jpg

En god jobannonce kræver en vægtning mellem arbejdsindhold, kompetencer og virksomhedens værdier, men en jobannonce bliver også udarbejdet i forhold til det arbejdsmarked, vi har. Og lige nu er der rigtig mange dygtige medarbejdere, der motiveres af at få ansvar og indflydelse, og det er virksomheden nødt til at forholde sig til i jobannoncerne, for ellers kan vi ikke tiltrække de gode kandidater.

Tidens modeord i jobannoncerne er efter min overbevisning altså ikke et forsøg på hverken at outsource ledelsens ansvar eller et signal om et »hårdt« arbejdsmarked, men snarere ord, som beskriver dels et arbejdsmarked med mulighed for at få stor indflydelse på sit job, dels de helt berettigede forventninger, som jobansøgerne til fremtidens job kommer med.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen