Berlingske Business
10:16Eurozonen: PMI-indeks faldt i oktober

Hverdagsirritation endte i opfindelse

Luuise Blicher kender alt til prototyper. Ikke fordi hun selv er prototypen på en hjemmegående husmor. For hun er iværksætter.

Opfinder. Men det var hendes status som hjemmegående husmor, der gav hende en genial baby-ide.



Familien Blicher kom til

Danmark fra Belgien, hvor Luusie Blicher valgte at passe sine to børn. Men hurtigt irriterede rodet af sutteflasker på snaskede

stykker køkkenrulle på køkkenbordet hende. Sutter, låg, flasker, gevind. Bare lyden af, når flaskerne

vælter, giver hende gåsehud. På halvandet år har hun derfor opfundet en fiks lille holder/organizer, som både

kan stå på et bord, en hylde, hænge på væggen eller indvendig i et skab. BabyBaren, som den hedder,

fungerer både som opbevaringssted for flasker, gevind, sutter og låg - men også som et tørrestativ, når flaskerne

er vasket. I opvaskemaskinen.



- Jeg tror, at mit produkt appellerer til kvinder. For mænd er det bare en plasticting. Det

er ikke mænd, der rager rundt med sutteflasker. Nu har det taget halvandet år fra ide til produkt - og nu skal jeg se

om, jeg duer som sælger. Jeg har fået meget respekt for produkter - og vil meget gerne give 200 kr. for hvad som helst,

siger Luuise Blicher.

Iværksætter-genet

Iværksættergenet har hun i sig - efter at have boet 20 år

i Belgien - med eget cateringfirma, valgte hun at følge manden til Danmark og passe de to piger. Det skræmte hende derfor

ikke, at hun ikke havde det fjerneste begreb om produktudvikling og industriproduktion, da hun en nat,hvor hun ammede fik ideen til

BabyBar''en.



- For da jeg startede min catering-forretning i Bruxelles havde jeg heller ingen begreb om det. Jeg kom faktisk direkte

fra Hotel-skolen og overtog en lille bi-forretning, som kokkepigen på Den Danske Ambassade drev. Jeg udviklede forretningen

til et pænt levebrød - så den slags småting med, at man ikke har forstand på det man starter på,

har aldrig stoppet mig, siger Luusie Blicher, der dog også husker, hvor grim den første prototype af BabyBaren var. Der

vidste hun ikke om hun skulle græde eller grine. Eller opgive.



Derfor er hendes motto da også. For at være

smart, skal man kende sine begræsninger. Derfor har Hillerød Erhvervsråd, Teknologisk Institut, TIC, en designer

og en investor været ind over projektet.

Ud i hele Europa

BabyBar''en startede i Babii Huset i Køge, men bliver

nu også solgt i to Matas-butikker, i tre Baby-butikker og i seks BabyBoom-afdelinger. Plus der forhandles med ØnskeBørn-

og Kære Børn-kæderne.



- Det har været logisk for mig at starte i Danmark, fordi vi ammer meget her.

Men BabyBar''en er endnu mere oplagt sydpå, hvor kvinderne ikke ammer og køkkenerne er små. Så lige nu forhandler

jeg om eksport til Italien gennem Eksportrådets eksporthjælps-pakke. Men Tyskland og Belgien er også på tale,

siger Luusie Blicher, der drømmer om at kunne få BabyBaren ud i hele Europa på én gang.



- Meningen

er, at jeg nu selv skal lave salgsarbejdet. Men hvis det ikke går må jeg ansætte nogle professionelle sælgere.

Så nu øver jeg mig i om jeg er god nok til selv at tage til udlandet for at sælge BabyBaren, siger Luuise Blicher,

der synes, at det er hårdt arbejde at have en familie.



- Derfor er livet som selv-stændig befriende, fordi hun selv

planlægger arbejdstiden. For at undgå stress ligger alle møder efter klokken 10.



Hun har selv lavet små

markedsundersøgelser - men svaret var hele tiden: Vi vil se BabyBaren, før vi kan tage stilling til den. Hun har også

fundet producenten fundamentor, der har haft meget tålmodighed og være meget fleksible med lave BabyBar i forskellige

farver og former.



Der er brugt 700.000 kroner fra ide til produkt. Pengene er dels kommet fra en investor. Og pengene er brugt

til formgivning, marketing, salg, website, prototyper, teknisk hjælp m.m.

Opfinder-drømmen

Lige nu kigger Luuise

Blicher efter en ny investor - ellers er hun bange for at blive overhalet af en eller anden stor plastikfabrik. Også selvom designet

er beskyttet.



- Hillerød Erhvervsråd hjælper mig med at finde investorer. Mit håb er, at f.eks. Chicco

eller Fisherprice vil opkøbe ideen, så jeg kan koncentrere sig om nogle nye produkter. I forvejen har jeg lavet det sådan,

at de enkelte babykæder selv kan bestemme farver, motiver og logo på BabyBaren, hvis de selv vil, siger Luuise Blicher,

der ikke på den måde har ejerfornemmelser over sit vidunderbarn.



Faktisk er hendes ultimative drøm at have

et firma, der kører andres ideer op.



- Jeg har flere ideer i baglommen. Jeg vil hellere give slip og tænke nyt. Ellers

kommer jeg til at kede mig. Verden er stor og uoverskuelig. Det vil være sjovt at hjælpe andre med at få deres drøm

levet ud. For det kræver opbakning fra ide til produkt. Man bliver som menneske testet mange gange, konstaterer Luuise Blicher,

der synes, at BabyBaren var hele rejsen værd. Også selvom hun ikke selv nåede at have orden i flaskerne, da børnene

var små.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen