Berlingske Business

Hver tredje direktør har det forkerte job

pix-thomas-malnight-biz

Sådan lyder budskabet fra Thomas Malnight, professoren, der har været inspirator for den store kulturændring, som A.P. Møller – Mærsk har været igennem siden 2004.

Det første, man kigger efter i en virksomhed, er topchefen – CEO’en. Kan han eller hun skabe resultater? Men kun 60-70 procent af de øverste ledere er gode, vurderer Thomas Malnight, professor ved den schweiziske managementskole IMD. For den øvrige tredjedel af CEO’erne kan man undre sig over, hvordan de fik jobbet, mener han.

Thomas Malnight er professor i strategi ved IMD. I Danmark er han kendt for et tæt samarbejde med Nils Smedegaard Andersen og hans forgænger i stolen hos A.P. Møller – Mærsk, Jess Søderberg, og tidligere arbejdede Malnight sammen med Smedegaard i Carlsberg. Han har således kunnet sætte sine fingeraftryk på to af Danmmarks største virksomheder.

Samarbejde med Søderberg

Samarbejdet med Mærsk ligger nu et par år tilbage. Det var den tidligere CEO, Jess Søderberg, der fik sat gang i en proces med at ændre kulturen i den store virksomhed. Thomas Malnight blev tilknyttet som proceskonsulent og rådgiver, der skulle sikre, at hele forløbet kom i mål. På det tidspunkt havde ledende medarbejdere fra A.P. Møller – Mærsk allerede i mange år været flittige kursister på skolebænken på IMD.

Som andre markante professorer er Thomas Malnight i tæt dialog med topchefer over hele verden. Bøgerne "Must Win Battles: How to win them, again and again" og "Accelerating international Growth" i kombination med talrige artikler i prestigefulde tidsskrifter har gjort ham til en efterspurgt rådgiver og underviser.

Læs hele interviewet i Berlingske Nyhedsmagasin 6. april

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen