Berlingske Business

Hvem styrer egentlig danske banker?

Hvem styrer egentlig danske banker? - 2
Foto:

Sent søndag aften kom Bankpakke II. I primetime. Den anden bankpakkes komme var næppe en overraskelse.

Travle bankformænd
Ugen før var præget af intense forhandlinger og spektakulære forslag om loft over bankdirektørernes løn. Men måske alligevel overraskende for en enkelt gruppe: Bankernes bestyrelsesformænd.

Berlingske Business forsøgte dagen efter offentliggørelsen af Bankpakke II at træffe bestyrelsesformændene for nogle af de toneangivende danske banker. På grund af beskatning af bankdirektør-lønninger bliver det nemlig dyrere at være arbejdsgiver.

Og her er det så, at man kommer lidt i tvivl om, hvorvidt disse bestyrelsesformænd nu helt havde forstået deres rolle. Formanden for Alm. Brand Bank, landmand Christian Niels Brock Ulrich, var ikke klar over pakkens indhold og sagde: “Hvad var det, grænsen var? Var det 2,5 mio. kr.?” Bestyrelsesformanden for FIH Erhvervsbank, DI-direktør Hans Skov Christensen, ønskede slet ikke at forholde sig til pakken. Og Jyske Banks bestyrelsesformand, Sven Buhrkall, var på rejse og kunne slet ikke træffes. Den manglende lyst til at tale kan være en ren tilfældighed. Vi er alle travle folk. Men vel også tankevækkende, når man ser tilbage på bankernes triste meritter de senere år. n anrb@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen