Berlingske Business
17:42

Husk solcreme, badetøj og smartphone

Billede
Bylinefoto af Vibeke Skytte, portræt Foto:

KLUMME. Over halvdelen af lederne i Danmark løser arbejdsopgaver, mens de holder sommerferie. Det er vigtigt ikke at signalere over for medarbejderne, at de skal gøre det samme.

Jeg glæder mig rigtig meget til i morgen. I morgen begynder nemlig min sommer­ferie, og jeg ser med stor forventning frem til tre ugers ferie og afslapning i familiens og gode venners selskab. Men det, at jeg i eftermiddag slukker min computer på kontoret og siger »god ferie« til de kolleger, der endnu ikke er taget ud i det blå, betyder ikke, at jeg de kommende uger ikke skimmer mine mails. Og jeg kommer sikkert også til at tale i telefon med en kollega en gang eller to.

Jeg hører nemlig til den stadig voksende andel af ledere i Danmark, for hvem sommerferie ikke betyder totalt fri fra arbejde – og det har jeg det helt glimrende med. Hvorfor vender jeg tilbage til senere. Men først et par tal: Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne løser 53 procent af lederne arbejdsopgaver i sommerferien, og det er en svag stigning sammenlignet med tilsvarende undersøgelser foretaget i 2014 og 2015, hvor andelen var henholdsvis 49 og 50 procent.

Da de nye tal om lederes stigende arbejds­iver i sommerferien blev præsenteret for et par uger siden i Berlingske og på Business.dk, forklarede Birgitte Sand, direktør i Spille­myndigheden, hvorfor hun vælger at kombinere ferie og afslapning med også at læse mails og være tilgængelig for arbejdspladsen.

modelfoto

»Jeg er god til at slappe af. Jeg kan sagtens holde min ferie og samtidig sikre mig, at tingene kører fornuftigt på arbejde. De muligheder har vi i dag med computer og smartphone. For mig betyder det en langt mere fleksibel tilgang til det at være chef. Det er en fordel, at jeg til enhver tid kan se, hvordan mine medarbejdere har det, og at de kan få fat i mig. Det er bedre end at komme hjem til en stor stak opgaver, der måske er blevet tungere at løse på grund af ventetiden,« forklarede Birgitte Sand.

Ifølge Ledernes undersøgelse er det især besvarelse af e-mails, lederne foretager fra stranden på Costa del Sol eller hængekøjen på Bornholm. Blandt de ledere, som arbejder i ferien, besvarer 58 procent dagligt eller to-tre gange ugentligt arbejdsrelaterede e-mails, mens 44 procent svarer på SMSer. Lidt færre taler dagligt eller to-tre gange ugentligt i telefon med arbejdspladsen eller bruger dele af ferien på at læse notater og rapporter.

Jeg hører til i den gruppe, som både svarer på vigtige mails og SMSer, og jeg kan også godt finde på at tage en rapport eller en ny ledelsesbog med i feriekufferten. Jeg har det præcis ligesom Birgitte Sand, at jeg synes, de elektroniske muligheder gør det dejligt fleksibelt at holde mig a jour med arbejdet, uden at det spolerer ferieafslapningen for min familie eller mig selv. Og jeg foretrækker helt klart at vide, hvad der ligger i min indbakke frem for at komme tilbage fra ferie til eventuelle store, uventede opgaver, som risikerer at spolere mine planer for perioden på jobbet efter ferien.

SPAIN-TOURISM/

Det, man som leder blot skal være særligt opmærksom på, er det signal, man sender til kolleger og medarbejdere. Ledere er ikke og skal ikke fremstå som uundværlige, og deri ligger blandt andet at have tillid til, at de opgaver, der i ferien er uddelegeret, bliver løst som aftalt.

Og så er det, som Birgitte Sand så præcist udtrykte det i Berlingske, »vigtigt at medarbejderne ikke tror, at de skal gøre det samme som lederne«. Det betyder, at selv om man som leder selv vælger at løse arbejdsopgaver i sin ferie, skal man kun, hvis det er strengt nødvendigt, kontakte sine medarbejdere, når de holder ferie.

Og nu vil jeg så lige om lidt slukke computeren – primært, men ikke hele tiden, for at holde helt fri!

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen