Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Hun skal få KPMGs nye partnere til at gå i takt

08BUSAnna-Purchas.jpg
KPMGs britiske næstkommanderende i Danmark, Anna Purchas, er kommet til landet for at være med til at opbygge det nye KPMG. Foto: David Leth Williams

Den største udfordring for KPMGs daglige leder, COO Anna Purchas, er at sikre enighed og fodslag blandt revisionsgigantens mange nye partnere.

For den uindviede er revisionsbranchen lig med masser af tal, masser af penge, masser af mænd i konservative, mørke jakkesæt, lys på kontoret til langt ud på aftenen og masser af arbejde.

Sådan er det også et stykke hen ad vejen i KPMGs midlertidige hovedkontor på Amerika Plads i Nordhavnen. Men KPMGs øverst ansvarlige for den daglige drift, chief operating officer Anna Purchas, er med til at nuansere billedet af revisions- og rådgivningsvirksomheden, der efter at have slikket sårene efter en opsigtsvækkende fusion af det daværende KPMG ind i konkurrenten EY i 2013, nu er på vej til at genopstå.

Det nye KPMG Danmark tæller nu flere end 350 ansatte, heraf 47 partnere, og flytter i løbet af kort tid fra midlertidige lokaler på Amerikas Plads over for Oslobådens kaj over i sit nye, permanente domicil ned til havnefronten på den anden side af gaden.

KPMGs britiske næstkommanderende i Danmark, Anna Purchas,

Den 45-årige brite flyttede i august sidste år fra London, hvor hun havde et tilsvarende job for rådgiverdelen af det britiske KMPG, der omfatter 4.500 ansatte, til København med sin mand og to drenge på seks og ti år, for at hjælpe KPMGs nye adm. direktør, Thomas Hofmann-Bang, med at genopbygge KPMGs tilstedeværelse i Danmark.

Anna Purchas har ambitioner. Hun vil udnytte situationen til at opbygge et nyt, moderne revisions- og rådgivningsfirma, som trækker på de bedste erfaringer fra resten af KPMG, og samtidig opbygge en virksomhedskultur, som kan appellere til unge, internationale revisorer og rådgivere, danske som udenlandske og mænd som kvinder.

Den største udfordring på kort sigt set fra Anna Purchas’ stol er at få de nye partnere til at gå i samme takt og retning i et konkurrencemæssigt meget presset miljø.

»Vi har 47 partnere nu. Alle har stærke synspunkter om, hvordan alt skal gøres. Det er rigtig godt på mange måder. Men når man skal træffe nye beslutninger, har man brug for at have partnerne med sig. Det kræver en ekstra indsats især her i Danmark, hvor vi alle er nye og kommer fra mange forskellige steder,« siger Anna Purchas.

»Samtidig er vi under observation og pres for at performe, både fra KPMG International, som har investeret i at genopbygge virksomheden i Danmark, og fra partnere selv. Vi er meget engagerede og ønsker også at se resultater for os selv. Men når man er presset, kan man nemt forfalde til at gøre, som man plejede i sit gamle job,« siger Anna Purchas, der forsøger at skabe fælles fodslag ved at være en blanding af mediator og leder.

»Man er nødt til at lytte til folk og forklare, hvorfor man træffer denne beslutning, og hvorfor det er det rigtigt at gøre, og da mange af vores partnere er revisorer, skal det foregå analytisk. De ønsker at forstå rationalet bag. Fra et forandringsledelsessynspunkt er det nok den største udfordring,« siger Anna Purchas.

Udfordringen med at skabe fælles fodslag under hårdt konkurrencemæssigt pres forstærkes af den anden store udfordring, som Anna Purchas ser for revisionsbranchen, nemlig de nye EU-regler, som betyder, at virksomheder ikke længere kan beholde den samme revisor år efter år, men skal sende opgaven i udbud. Det har ændret parternes rolle i retning af i højere grad at skulle kunne sælge sig selv.

»Det er noget, der foregår på tværs af Europa, men det mærkes måske tydeligere hos os, for vi er i gang med at opbygge en ny kundeportefølje. Hver revisionspartner er nødt til at blive bedre til at vinde forretninger, end vi var tidligere, og det er ikke alle, der har det lige let med at være sælgere. Det handler om at bygge relationer og være den person, klienten ønsker at følge,« siger Anna Purchas.

08BUSPix-bagside-Anna-Purch.jpg

Hun er dog fuld af optimisme på KPMG Danmarks vegne.

Den netop overståede årsafslutning 2014 og præsentationen af de noterede og unoterede selskabers årsregnskaber har været den foreløbigt ultimative eksamen for det nye KPMG og for Anna Purchas, der har skullet få organisationen og ikke mindst alle de praktiske detaljer som fælles IT-systemer og regnskabssystemer, budgetregler og fælles HR-politikker op at køre.

Og det er gået stærkt, virkelig stærkt. I foråret 2014 var der omkring 30 ansatte i det vingeskudte KPMG. Da Anna Purchas ankom i august, kom hun som én ud af 50-60 nye medarbejdere, der begyndte samtidig. Netop nu beskæftiger KPMG flere end 350 medarbejdere. Målet er omkring 500 ansatte inden udgangen af 2017.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen