Berlingske Business

Hun er ikke syg

Kære Virksomhedsråd.

Jeg er medejer af en mindre virksomhed og fungerer som daglig leder og personaleansvarlig. En af vores medarbejdere har nu været syg i over en uge. Hun fortalte ikke hvad hun fejlede, da hun ringede og meldte sig syg. Nu har min kone imidlertid set hende i Magasin på juleindkøb, og en anden medarbejder mødte hende (den sygemeldte) på et diskotek i weekenden. Hvad er mine muligheder ¿ det er jo tydeligt, at hun ikke er reelt syg, men at hun bare pjækker. Vi har ellers været tilfredse med hende, men bryder os ikke om, at hun lyver for os og pjækker fra arbejdet. Kan vi afskedige hende på baggrund af, hvad min kone og medarbejderen har observeret?

Og som et lille tillægsspørgsmål: Skal en medarbejder have ret til at gå til tandlæge eller læge i arbejdstiden?

Med venlig hilsen

anonym

Kære anonyme.

Som arbejdsgiver har du krav på at få dokumentation på, at medarbejderen har været syg. Medarbejderen har dog ikke pligt til at oplyse nærmere om, hvad sygdommen består i. Mange har den holdning, at hvis man er syg, så ligger man hjemme i sin seng indtil man bliver rask. Denne holdning kan man dog ikke støtte ret på. Der er nemlig som sådan ikke regler om, hvad man må foretage sig, når man er sygemeldt fra sit arbejde. Sygemeldingen kan evt. være på grund af et psykisk pres på arbejdspladsen, og dermed er det som regel ikke lægelig påkrævet, at man er sengeliggende i et sådant sygdomsforløb.

Som arbejdsgiver kan du altid kræve en lægeerklæring ¿ denne skal dog betales af arbejdsgiver. Lægeforeningens standarderklæring udstedes dog først på 4. dagen af sygdommen og du kan således ikke forvente at modtage en lægeerklæring før tidligst på 5. dagen.

Hvis en medarbejder er syg mindre end fire dage, kan du som arbejdsgiver kræve, at medarbejderen udfylder en "tro- og loveerklæring", hvor medarbejderen skriver under på, at fraværet har været nødvendigt. Ifølge dagpengeloven kan en såkaldt tro- og loveerklæring tidligst kræves i hænde på 2. fraværsdag.

Såfremt en medarbejder er syg mere end 14 dage, har arbejdsgiveren ret til at kræve nærmere oplysninger om varigheden af sygdommen ¿ en såkaldt varigheds- eller specialisterklæring. Udgifterne til en sådan erklæring afholdes også af arbejdsgiver. Medarbejderen kan selv vælge specialisten. Såfremt medarbejderen er funktionær, og denne nægter at medvirke til at fremskaffe en varigheds-/specialisterklæring, kan arbejdsgiver i henhold til funktionærloven hæve ansættelsesforholdet uden varsel.

Umiddelbart mener jeg ikke, at du uden videre kan afskedige medarbejderen. Du bør dog anmode om en lægeerklæring som dokumentation for sygdommen. Står sygdommen på i længere end 14 dage, bør du anmode om en varighedsattest/specialisterklæring.

Som afrunding på sygdomsproblematikken, kan det nævnes, at såfremt der udbetales løn under sygdom, hvilket er et krav i forhold til funktionærer og efter nogle overenskomster også over for andre medarbejdertyper, indtræder arbejdsgiver først i medarbejderens dagpengekrav mod kommunen efter 14 dages sygdom (en sammenhængende periode). Fra dette tidspunkt kan arbejdsgiver få refusion af de dagpenge som medarbejderen ellers ville være berettiget til at modtage.

Med hensyn til underretning vedr. sygdom er det i dagpengeloven fastslået, at medmindre andet er fastsat i personalecirkulære, skal underretning ske telefonisk og senest 2 timer efter, at lønmodtageren skulle være mødt på arbejdet.

Vedr. læge- og tandlægebesøg, sondres der imellem akut opstået behov for læge- eller tandlægebesøg og de planlagte konsultationer. Hvis der er tale om almindelige konsultationer hos f.eks. tandlægen, vil det som udgangspunkt ikke kunne betegnes som lovligt fravær, og medarbejderen vil derfor ikke have krav på at tage fri ¿ med løn ¿ til sådanne besøg. Almindelige konsultationer må altså så vidt muligt lægges i fritiden. Hvis det i øvrigt har været godtaget på virksomheden, at medarbejderne kan gå til lægen/tandlægen i arbejdstiden, må medarbejderen i det mindste have pligt til at lægge lægebesøget på tidspunkter, hvor det er til mindst mulig gene for arbejdsgiveren.

Hvis det er et akut opstået problem, vil medarbejderen altid være berettiget til at søge læge- eller tandlægehjælp i arbejdstiden.

Både for underretning om sygdom vedr. læge- og tandlægebesøg og fravær i det hele taget er det en god idé at nedskrive retningslinierne for dette i ansættelseskontrakten og/eller i en personalehåndbog.

Med venlig hilsen

Advokat Peter Herskind

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen