Berlingske Business

Hold juleferie og øg produktiviteten

BM
Julen lurer lige om hjørnet. For mange betyder det, der skal løbes ekstra hurtigt, og fristelsen til at arbejde i ferien kan være stor. Men det kan være en rigtig dårlig ide. Sørg i stedet for at aftale helt tydelige rammer for dig selv og dine medarbejdere, så I kan holde fri med god samvittighed. Foto:

Julen lurer lige om hjørnet. For mange betyder det, der skal løbes ekstra hurtigt, og fristelsen til at arbejde i ferien kan være stor. Men det kan være en rigtig dårlig ide. Sørg i stedet for at aftale helt tydelige rammer for dig selv og dine medarbejdere, så I kan holde fri med god samvittighed.

Al forskning viser, at det er vigtigt, du sørger for at lukke ned og holde sammenhængende ferie engang i mellem. Og det gælder vel at mærke både for dig selv og dine medarbejdere. Men afhængigt af virksomhedskulturen kan det være nemmere sagt end gjort. Her har du som leder et ekstra ansvar, for du er rollemodel for dine medarbejdere, og hvis du aldrig holder fri, tror de heller ikke, de må gøre det.

Når medarbejdere går ned med stress, og en arbejdsplads lider under et dårligt psykisk arbejdsmiljø, så hænger det tæt sammen med kvaliteten af den nærmeste leder.

Nedenfor er Ingeniørforeningen,IDAs 5 bedste råd til at skabe en god og sund kultur, hvor der er fokus på at arbejde og præstere, men hvor alle også kan holde fri med god samvittighed.

skytte

1) Gør det legalt at holde ferie

En leder, der aldrig holder fri, skaber en uudtalt forventning til, at medarbejderne også arbejder i ferien. Den kultur, du som leder skaber i din afdeling, er altafgørende for teamets præstationer. Få indsigt i 4 forskellige teamkulturer, og lær hvordan du bringer forskellene og i spil på en konstruktiv måde.

Hvis du selv arbejder i ferien, kan det derfor være en god ide at sende forsinkede svar på de ting, der ikke haster, så medarbejderne først modtager dem, efter du er tilbage fra ferien. På den måde har du dem ude af dit system og behøver ikke at spekulere på dem i ferien eller bruge en masse tid på dem umiddelbart efter ferien, og samtidig sender du et godt signal til medarbejderen om, at der er ting, der kan vente til efter ferien.

2) Aftal arbejdsvinduer

Hvis du har et job, hvor du ikke bare kan forsvinde helt i flere uger, så planlæg på forhånd, hvornår du vil arbejde, og hvornår du slukker telefonen og holder helt fri. Uanset om det er en fast dag om ugen eller måske en halv time hver morgen, så er det en stor fordel for medarbejderne at vide, at de kan få fat i dig på bestemte tidspunkter. Og så hjælper det dig til at lukke ned, når tiden er gået, og igen koncentrere dig om ferien.

Businessman with valentine day presents

3) Mails eller ej?

Skal du læse mails i ferien eller komme helt væk fra jobbet? Både personlige præferencer og virksomhedskultur spiller i høj grad ind her. For nogen kan det være stressende ikke at læse sine mails og være opdateret. Men ferien går nemt med at gruble over problemer, du måske først er i stand til at løse, når ferien er slut.

Som iværksætter kan beslutningen om at holde fri være endnu sværere. Iværksættere har ofte for høje forventninger til dem selv, og mange iværksættere kæmper med depression, stress ved at starte en virksomhed og at forsøge at ændre hele verden.

Der ligger en dobbelthed i det, så du skal finde ud af, hvad der fungerer godt for dig. Er du nødt til at tjekke mails løbende i ferien, så kan det være en god ide at beslutte på forhånd, hvor meget tid du vil bruge på det, og hvor tit.

4) Test dine medarbejdere

Ferien kan være en god lejlighed til at prøve udvalgte medarbejdere af, og se, hvor meget ansvar de kan tage. Måske du til hverdag er flaskehals på nogen opgaver? Så har du her den perfekte lejlighed til at teste, om du kan trække dig helt eller delvist ud af opgaverne fremover. Medarbejderen skal selvfølgelig have både tiden, modet og de faglige forudsætninger for at kunne gøre det, men hvis det ellers går op, så giver du medarbejderen et skulderklap ved at vise, du har tillid til ham eller hende. Og ovenikøbet gør du virksomheden mindre sårbar ved, at I nu er flere, der kan løse samme opgave.Tillid mellem dig og dine medarbejdere er ekstra vigtig, hvis du ikke deler kontor med dine medarbejdere til hverdag. Få 4 gode råd til at opbygge tillid på distancen.

Having good time

5) Prioriter helheden

En god hverdag er en balance mellem arbejds-, familie- og fritidsliv. De indvirker på hinanden og smitter af på hinanden, så hvis det går skidt et sted, går det nemt ud over de andre områder. I en travl hverdag kan det være svært at prioritere familielivet, så ferien er din chance til at give familien din fulde opmærksomhed. Tag dig tid til at være et helt og nuanceret menneske - det giver inspiration, du også kan tage med dig i arbejdslivet, og er ovenikøbet med til at forebygge stress. På den måde viser du også vejen til dine medarbejdere til gavn for virksomheden, der jo skal leve af både dine og deres gode ideer.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen