Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Hjemmearbejde løser mange pladsproblemer

Det giver stort set kun fordele at lade en del af medarbejderne arbejde hjemme et par dage om ugen. Og fordelene er både på

medarbejdernes og organisationens side. Fordele er bl.a. en løsning på store pladsproblemer, mere tilfredse medarbejdere

og en lige så høj produktiv, som hvis medarbejderne sad på konrtoret.


Sådan er holdningen hos Arbejdsskadestyrelsen,

der er pionér på området. For seks år siden igangsatte den statslige styrelse et pilotforsøg med hjemmearbejde

- eller distancearbejde, som det dengang blev kaldt. Pilotfasen blev på tre år og bød på løbende problemløsning

samt justeringer af både arbejdsgange, metoder og teknikken. Derefter blev hjemmearbejdet bredt ud i organisationen.


Arbejdsskadestyrelsen,

der bor på Østerbro i København, har ca. 300 medarbejdere. I dag har en tredjedel af dem mulighed for at arbejde hjemme,

men hensigten er at tilbyde muligheden til så mange som muligt.


Styrelsen har nemlig rigtigt gode erfaringer med hjemmearbejde.



Familievenligt

-

Det er alle tiders. Vi vil være en familievenlig arbejdsplads, og her gør muligheden for hjemmearbejde en masse for familievenligheden.


Torben

Langer, regionschef i Arbejdsskadestyrelsen, har ikke ét dårligt ord at sige om ordningen.


Han er personaleleder

for 65 medarbejdere i den afdeling, der tager sig af sager fra Fyn, Sjælland og Bornholm. Fra 1. marts bliver hjemmearbejdsordningen

udvidet til flere, og det betyder, at lidt over halvdelen af afdelingens kontormedarbejdere og sagsbehandlere kan arbejde hjemme to

dage om ugen.


- Ordningen er med til at gøre medarbejderne tilfredse og velmotiverede. De slipper for at bruge transporttid

to gange om ugen - vi har flere medarbejdere, der bor i provinsbyer på Sjælland og altså kan spare rigtig meget

tid. Desuden kan de stykke deres dag op, f.eks. lave husarbejde ind imellem, og de kan være væk i kortere tid for f.eks.

at bringe og hente børn eller at købe ind - det er der intet i vejen for.



God produktivitet

Ifølge

Torben Langer er produktiviteten mindst den samme, når der hjemmearbejdes.


- Det er ikke mit indtryk, at arbejdstiden er

længere på en hjemmearbejdsdag. Men man kan arbejde mere uforstyrret, og folk føler sig ekstra forpligtede, når

de arbejder hjemme, siger han.


- Vi har en god arbejdsdisciplin her i styrelsen, og hvis nogen - stik mod alle forventninger

og erfaringer -drev den af derhjemme, ville det blive opdaget. Vi har ikke lavet målinger på produktiviteten, for det

behøver vi ikke, og her er vi fremme ved noget meget vigtigt: Det skulle ikke være nødvendigt med produktivitetsmålinger.

Hvis en ledelse tvivler på medarbejdernes produktivitet derhjemme, så skal den lade være med at indføre hjemmearbejde,

mener han.



På venteliste

Ordningen er frivillig, den enkelte melder sig selv som interesseret, og der er hele tiden

nogle på "venteliste". Hver gang ordningen udvides til flere, udvælges der efter, hvor langt borte den pågældende

bor, og hvor mange børn vedkommende har.


- Det er typisk unge medarbejdere uden børn, der ikke er intereseret, siger

Torben Langer. Men alt i alt er vores hjemmearbejdsordning uden tvivl positiv for rekrutteringen af nye medarbejdere. Den giver ikke

alene her-og-nu fordele for den enkelte. Den kan også gøre det lettere at realisere drømmen om at slå sig

ned et godt stykke væk her fra byen, når man kun skal til byen to dage om ugen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen