Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Her er ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv

Overskrift
Saxo Bank grundlæggeren - Lars Seier Christensen Foto:
hr
Overskrift
Audiens hos Dronningen: Direktør, Jensens Bøfhus Palle Skov Jensen. Foto:
Sundhed
Overskrift
Torsdag d. 11. september. Reportage fra arrangementet "Sundhedsindustriens Dag" i Industriens Hus. Med oplæg fra blandt andre Karsten Dybvad, adm. direktør i DI, Sundhedsminister Nick Hækkerup, regionsrådsformand Sophie Hæstrup Andersen og Lars Rasmussen, direktør i Coloplast. Foto:
Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnskab ved Jørgen Vig Knud
Overskrift
OBS OBS OBS BILLEDMANIPULERET. Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnskab ved Jørgen Vig Knudstorp Foto:

Se denne uges op- og nedture

Ugens Opture

Artiklen fortsætter under billedet
Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnskab ved Jørgen Vig Knud
OBS OBS OBS BILLEDMANIPULERET. Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnskab ved Jørgen Vig Knudstorp Foto : Martin Dam Kristensen

Plastikmanden

I perioder har Jørgen Vig Knudstorp nærmest haft fast plads på gossipredaktionens vinderliste – faktisk i en grad, så man skulle tro, at vi blev smurt for at vælge ham.

Men gossipredaktører kan hverken smøres ellers betales med plastikklodser – og da slet ikke klodser lavet på oliebaseret plastik.

Men når Jørgen Vig Knudstorp nu igen ender på vinderlisten, så skyldes det ikke nye, flotte regnskaber, men i stedet et nyigangsat arbejde med at erstatte den oliebaserede plastik i klodserne med en mere bæredygtig af slagsen.

Det er en vej, som selv Lego ikke kommer udenom, men hvor Lego igen tager dagsordenen på den gode måde. Hvor andre producenter måske ville kæmpe imod, så spiller Lego med og vælger at sætte nye standarder på området – og samtidig presse konkurrenterne.

Det er imageopbyggende og kan ende som en meget sjov forretningsmæssig tanke. Og det vinder i hvert fald Jørgen Vig Knudstorp endnu en plads på vor lille vinderliste.


Frem fra skjulet

Indrømmet. Vi har været i tvivl, om han stadig »fandtes«. Vi taler David Hellemann, den tidligere meget fremtrædende embedsmand, som siden år tilbage slår sine folder i toppen af den danske del af Nordea.

På gossipredaktionsgangene har vi imidlertid talt om, hvor pokker manden var blevet af. For trods en fremtrædende placering i bankens hierarki, så har vi intet hørt fra ham, næsten intet hørt om ham – faktisk i en grad, så spekulationerne begyndte at tage til i styrke.

Nu er stilheden slut. David Hellemann slog til tidligere på ugen som motor i en omfattende organisationsændring i Nordea, hvor mange i ledelsen får nyt job, og hvor strukturerne vendes godt og grundigt.

Det var noget af dét, som vi forventede fra Hellemann. Nu bliver det spændende, hvordan ændringerne tages imod – og virker. Og spændende om vi nu vil høre meget mere til Nordea-bossen uden for banken.

Indrømmet. Vi har været i tvivl, om han stadig

Bingo til Saxo-ejerne

Nu er det ikke en done-deal. Men noget tyder på, at der er omkring 1,5 mia. gode danske kroner på vej ind på kontiene hos aktionærerne i Saxo Bank med de to storaktionærer Kim Fournais og Lars Seier Christensen som de store vindere.

For de to er ved at lande en aftale om et salg af ca. 15. pct. af aktierne i Saxo Bank til en indonesisk køber – et salg, som ikke alene er guldrandet, men som samtidig åbner for et enormt kundepotentiale i Asien. Saxo Bank er som sådan allerede globale, men med asiatiske ejere vil det åbne nye døre og muligheder.

Salget er blot et skridt i retning af en proces, hvor Saxo Bank kan ende med at blive børsnoteret. Det siges at være Kim Fournais og Lars Seier Christensens ultimative mål. Det siges nemlig, at de længe har pønset på at finde en vej ud af deres livsværk, som begyndte i side-gaderne, men i dag er en betydelig netbaseret investeringsbank.

Ugens nedture

Artiklen fortsætter under billedet
Sundhed
Torsdag d. 11. september. Reportage fra arrangementet "Sundhedsindustriens Dag" i Industriens Hus. Med oplæg fra blandt andre Karsten Dybvad, adm. direktør i DI, Sundhedsminister Nick Hækkerup, regionsrådsformand Sophie Hæstrup Andersen og Lars Rasmussen, direktør i Coloplast. Foto : Simon Skipper

Mr. Clean-Sheet på skovtur

Det er endnu for tidligt at fælde en endelig dom over business-Danmarks Mr. Clean-Sheet, Coloplast-topchefen Lars Rasmussen. Men fadæsen i USA har givet grimme pletter på CVet. Og aktiemarkedet har i hvert fald fældet sin foreløbige dom, nemlig ved at handle den ellers succesfulde Coloplast-aktie 10-12 procent ned i pris.

Anledningen er en noget dunkel sag fra USA. Det amerikanske justitsministerium undersøger Coloplast for urent trav, bla. i forbindelse med salgsfremstød på det amerikanske marked. Undersøgelsen er baseret på udsagn fra tre whistleblowers, tre tidligere ansatte i Coloplast. Selskabet afviser skyld, men har dog indvilget i et forlig. Derfor kom der i denne uge en nedjustering af regnskabstallene i Coloplast.

Lars Rasmussen har ellers fået meget ros for at have bragt Coloplast frem mod nye højder, siden han tog over i 2008. Lars Rasmussen overlever denne sag, men pletterne er ikke sådan uden videre at tørre af.

Artiklen fortsætter under billedet
hr
Audiens hos Dronningen: Direktør, Jensens Bøfhus Palle Skov Jensen. Foto : Bjarne Luthcke

Sagen er ikke bøf

Ups og ups. Restaurantejeren Palle Skov Jensen og hans Jensen’s Bøfhus vandt godt nok en meget omtalt sag i Højesteret, men tabte ved folkedomstolen. Sagen om retten til navnet Jensen’s Bøfhus resulterede i en egentlig shitstorm på de sociale medier mod Palle Skov Jensens restauranter, og det – samt en generel utilfredsstillende udvikling – har medført blodrøde tal i regnskabet med et underskud på 30 mio. kr. for hele gruppen.

Jensen’s Food Group A/S er ikke i krise, men kraftigt udfordret. Soliditeten i koncernen er så beskeden, at Palle Skov Jensen i sin ledelsesberetning har måttet henvise til, at bankerne er taget med på råd, en dialog, som det hedder i regnskabet. Det er aldrig rart, hvis man skal i »dialog« med sin bank. Koncernen har en gæld på en kvart mia. kr.

2015 skal være et konsolideringens år, der skal ikke åbnes nye restauranter og Palle Skov Jensen må igen undvære udbytte fra sine virksomheder.

Hva’ nu Nalle?

Trofaste gossiplæsere vil vide, at både junior- og seniorredaktøren har været ude med riven efter Nordea-
formanden Björn Wahlroos, også kendt under navnet »Nalle«. Og det selv om Wahlroos sidder for bordenden i Nordens mest succesfulde storbank igennem de senere år. Respekt for det.

Wahlroos er kendt som en ilter herre og kendt som en formand, der gerne siger sin mening, også selv om det koster på imaget og kan give den daglige ledelse med topchefen Christian Clausen i spidsen grå hår på hovedet. Noget tyder på, at Wahlroos er på udkig efter en ny topchef efter Christian Clausen. En søgeproces er sat i gang. Det er sådan set naturligt nok, Clausen er fyldt 60 år. Men hvad der skulle have været en hemmelig og fortrolig proces er nu blevet en offentlighed. Det styrker ikke just Christian Clausens position, tværtimod. Så hvad nu »Nalle«? Kunne man ikke forestille sig, at en stærk formand også kan kommunikere stærkt og klart om et naturligt skifte på topchefposten? Og husk, når man kommunikerer eksternt, kommunikerer man også internt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen