Berlingske Business

Her er ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv

08busgossip Frank Vang-Jens.jpg
Overskrift
18BUEgossip-lars-rohde.jpg
Overskrift
ARKIVFOTO 2014 af Nationalbankdirektør Lars Rohde- - Se RB 5/2 2015 16.31. Fastkurspolitikken står klippefast. Nationalbanken forsvarer kronekursen så længe det er nødvendigt. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2014)
lykke
Overskrift
Mette Lykke, Adm. direktør Endomondo.De blev den 4. februar solgt til amerikanske Under Armour for 575 mio. kr. Portræt. Foto:
18BUEgossip-Bjrklund.jpg
Overskrift
Lundbecks årsregnskab. Lundbecks bestyrelsesformand Håkon Bjørklund. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2015)
18BUEgossip-Henrik-Poulsen.jpg
Overskrift
DONG Energy A/S ordinær generalforsamling - Skærbæk ved Fredericia. Afgående Fritz Schur (afgående formand) og Henrik Poulsen adm dir.
jacobsen
Overskrift
Niels Jacobsen, bestyrelsesformand i LEGO. Han modtager prisen som årets bestyrelsesformand. Foto:
 

En Nationalbank-direktør med Clint Eastwood attitude, en dansker til tops i svensk banksektor og danske iværksættere solgt til USA præger den positive liste i denne uge. Lige så heldig er en vis bestyrelseskonge ikke.

Ugens opture

Bankeleven der nåede toppen

I gamle dage var det nærmest et must at have været elev i bankens Fredericia-afdeling, hvis man skulle nå toppen i Danske Bank. Sådan er det ikke længere.

Men andre steder i branchen er det stadig almindeligt – og muligt – for bankeleven at arbejde sig op gennem organisationen og ende helt på toppen.

Det blev senest bevist, da danske Frank Vang-Jensen tidligere på ugen blev udnævnt til øverste chef for den store svenske bank, Handelsbanken, efter en fantastisk opstigen.

Han begyndste som elev i Viborg og er siden gået fra at være assistent, filialbestyrer, direktør for den danske del, så for den svenske del, for nu at blive udnævnt til adm. direktør for hele banken.

Det er altså en klassisk opstigen – faktisk klassisk i en grad, som man efterhånden sjældent ser i en tid, hvor mange hopper fra virksomhed til virksomhed, og hvor akademikerne har taget magten de fleste steder.

05BUSfrank_vangjensen_stor.jpg

 

Go ahead, Make my day

Artiklen fortsætter under billedet
18BUEgossip-lars-rohde.jpg
ARKIVFOTO 2014 af Nationalbankdirektør Lars Rohde- - Se RB 5/2 2015 16.31. Fastkurspolitikken står klippefast. Nationalbanken forsvarer kronekursen så længe det er nødvendigt. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2014)

Noget tyder på, at nationalbankdirktør Lars Rohde kan sin Clint Eastwood-historik. Det gav i hvert fald mindelser om Dirty Harry-figuren Frank Callahan, da bankdirektøren fredag endelig trådte frem og fortalte om kampen for at forsvare den faste kronekurs.

Lars Rohde var knivskarp i retorikken, fast i holdningen og uden nuancer, da han slog fast, at ingen vil kunne tvinge Danmark til at fravige den faste kronekurs.

Det kræver vist en avanceret økonom-hjerne at vurdere, om han har ret i sin konklusion. Foreløbig presser spekulanterne videre på kronen, og det eneste sikre er vist, at der bliver behov for rygrad – og en seddelpresse i høj fart de kommende uger. Men signalet fra Lars Rohde var i hvert fald sjældent klart – og det var i sig selv befriende, når man har været vant til tavshed eller mere forsigtige meldinger fra skiftende direktører i Nationalbanken.

Pix-Lars Rohde

 

 

Lykke’lig slutning

Artiklen fortsætter under billedet
lykke
Mette Lykke, Adm. direktør Endomondo.De blev den 4. februar solgt til amerikanske Under Armour for 575 mio. kr. Portræt. Foto : Uffe Weng

Det var det lange seje træk, som torsdag endte med en lykkelig slutning for Mette Lykke og de øvrige stiftere af løbeapp’en Endomondo.

Da den amerikanske tøj- og gadgetproducent Under Armour lagde en check på 575 mio. kr. foran ejerne, besluttede de at sige ja og tak og sælge deres otte år gamle livsværk.

Det har krævet stædighed, tro på egne evner og en ubændig ihærdighed at nå så langt. Det er stærkt gået og et godt bevis på, at en god idé måske nok kan bære iværksætteren langt, men at det er fodarbejdet og stædigheden, der skal bære igennem, når det i perioder er svært at nå flyvehøjde.

P.t. kommer der omkring 30.000 ny kunder til Endomondo om dagen. Og det er de mange brugere, som nu fører til salget. Viden om kunder er simpelt hen guld værd, og det vil Under Armour udnytte. Så til lykke til Lykke og Co. – i får ikke alene millioner til kontoen, men nu også en kåring som en af ugens vindere i dansk erhvervsliv.

 

pix-Mette Lykke

Onsdag: Mette Lykke, Endomondo

 

Ugens nedture

Lundbeck leder efter kur der virker

Artiklen fortsætter under billedet
18BUEgossip-Bjrklund.jpg
Lundbecks årsregnskab. Lundbecks bestyrelsesformand Håkon Bjørklund. (Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2015)

Gennem årene har vi vænnet os til, medicinalkoncernen Lundbeck har hevet penge hjem i stabler.

Sådan er det ikke længere. Læg dertil, at koncernen står midt i en forvandling, hvor man skal finde på nye produkter – og i øvrigt står uden topchef p.t. Det er altså en svær periode for Lundbeck og bestyrelsesformand Håkon Björklund.

Egentlig forstår jeg ikke helt, hvordan det overhovedet lykkes Lundbeck at komme ud med så lav indtjening og en omsætning, der bare falder og falder. Jeg mener, Lundbeck står trods alt fortsat på en solid bund produktmæssigt og opererer på områder, hvor efterspørgslen efter medicin i hvert fald ikke bliver mindre. Den situation burde være svær ikke at kunne få succes ud af.

Fakta er, at Håkon Björklund har svære problemer og ikke rigtig ser ud til at have fundet kursen for sin virksomhed. Den skal snart findes, hvis ikke også formanden skal blive udfordret på sin fremtid.

pix-lundbecklogo

Pix- lundbeck

 

Den går ikke mange gange

Artiklen fortsætter under billedet
18BUEgossip-Henrik-Poulsen.jpg
DONG Energy A/S ordinær generalforsamling - Skærbæk ved Fredericia. Afgående Fritz Schur (afgående formand) og Henrik Poulsen adm dir.

Ordet »snorlige« er normalt ordet, som dukker op, når vi diskuterer DONG-direktør Henrik Poulsens måde at lede og drive virksomhed på her på gossipredaktionen.

Der er simpelt hen normalt fuldstændig styr på alt og alle omkring Henrik Poulsen, og derfor er det ekstra bemærkelsesværdigt, når DONG-regnskabet nu ikke bare afviger – men afviger big time.

Nedskrivninger på grund af oliedykket koster milliarder, og derfor når DONG slet ikke de ventede resultater.

Det går for denne gang – forklaringen ligger jo lige for. Spørgsmålet er dog, om den nye store aktionær, amerikanske Goldman Sachs, accepterer afvigelser? Mon ikke Henrik Poulsen får accept af forklaringen, men sikkert også får klar besked om, at der altså skal leveres på planer og forventninger fremover.

Dongs overskud er forbedret med næsten en milliard

Pix-henrik Poulsen

 

Jorden kalder

Artiklen fortsætter under billedet
jacobsen
Niels Jacobsen, bestyrelsesformand i LEGO. Han modtager prisen som årets bestyrelsesformand. Foto : Thomas Lekfeldt

Normalt vil det altid være seniorredaktør Hansen, der tager sig af konfrontationerne med dansk erhvervslivs hårde drenge, herunder den såkaldte bestyrelseskonge, Niels Jacobsen.

Men da seniorredaktøren i denne uge mænger sig med de øvrige smukke og rige på pisterne i Italien, er der blevet ekstra plads til juniorredaktørens holdninger.

Og holdninger er der mange, der har til William Demant-direktør Niels Jacobsen, der i denne uge blev skoset for et påstået manglende engagement i sit daglige job, mens han beskyldes for at bruge tiden på alle bestyrelsesposterne.

Det er er et vigtigt emne – og en kritik som gør ondt. Også på Niels Jacobsen, der trådte frem og forklarede sig i detaljer. Faktisk i overraskende detaljeret grad fra en mand, der ellers er tilknappet og ikke ofte bruger reelt tid på kollegerne i dagspressen. Dialog er altid vigtig – både med presse og investorer – og måske er det noget, som Niels Jacobsen overvejer at »investere« lidt ekstra i fremover.

 

William Demant topchef Niels Jacobsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen