Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Her er ugens bedste Business Gossip

Gutterne

På ugens liste er bl.a. Anders Runevad, Skats direktør Jesper Rønnow og Nykredit-chef Michael Rasmussen. Men er det blevet til op- eller nedture for dem?

Ugens nedture

Vejet og fundet for let

Artiklen fortsætter under billedet
19BUSHandelsbanken-sender-s.jpg
Frank Vang-Jensen.
Det er noget af en nedtur, som den nu forhenværende bankdirektør Frank Vang-Jensen har været ude for i denne uge.

Efter 18 år i svenske Handelsbanken og halvandet år som øverste direktør blev Frank Vang-Jensen pludselig fyret – og med en ualmindelig begrundelse.

For bestyrelsesformand Pär Boman konstaterede tørt, at det havde vist sig, at den danske direktør ikke opfyldte kravene til at stå i spidsen for banken.

Frank Vang-Jensen må stå forundret tilbage. For han har haft en snorlige og særdeles succesrig karriere i Handelsbanken og kørt nærmest parløb med formanden. Det stoppede altså pludseligt.

Normalt pakkes den slags fyringer ind i floromvundne ord og halve sandheder. Derfor er det befriende, at vi nu hører historien i klar tale. Om det så er hele sandheden, får vi nok aldrig at vide.

Billede

Boble-ledelse

Artiklen fortsætter under billedet
19BUSSkattebommert-rammer-k.jpg
Jesper Rønnow Simonsen.
Jeg var ude med riven i en kommentar tidligere på ugen, da det kom frem, at Skats direktør, Jesper Rønnow Simonsen, har besluttet at udnævne ny kommunikationschef til Skat.

Han har nemlig valgt Socialdemokraternes fungerende skatteordfører, Jesper Bruus, til jobbet. Det er en sammenblanding af roller og interesser, som jeg slet ikke kan få til at hænge sammen.

Det kan godt være, at Jesper Bruus er dygtig til jobbet, men det er ikke med til at skabe mere tro på Skat og Skats troværdighed.

For mig at se ligner det, at Jesper Rønnow Simonsen opererer i en boble og slet ikke tænker i helheder for Skat. Han har rigeligt i opgaven med at genskabe troværdigheden omkring skandaleramte Skat. I stedet kan udnævnelsen skabe ny tvivl om roller og sammenblanding af interesser.

Er Kähler over sidste salgsdato?

Artiklen fortsætter under billedet
19BUSEjer-af-keramikfirmaet.jpg
Ejer af keramikfirmaet Kähler, Frantz Longhi.
Sig ordet Kähler, og der har i flere år stået nærmest julelys i øjnene på købelystne danskere, når designvirksomheden sendte nye keramikprodukter på markedet.

Det er lykkedes Kähler-ejer Frantz Longhi at skabe en fantastisk forretning ud af vaser og anden keramik, og planen var, at selskabet nu skulle sælges, så nye ejere kunne tage det til et nyt og højere niveau.

Man har diskuteret mange mulige købere, men mest oplagt har det været at sælge til en af de sultne kapitalfonde.

Nu er selskabet imidlertid måske blevet ramt af mæthed, for produkterne ryger ikke over diskene i samme tempo som før. Og det har tvunget selskabet til at skrue ned for forventningerne.

Resultatet er, at flere potentielle købere nu er faldet fra. I sidste ende vil det betyde, at Frantz Longhi har udsigt til en mindre sum, hvis – eller rettere når – det lykkes at sælge Kähler.

GossipSplit

Ugens opture

Det er tid at tjekke ud, Anders

Artiklen fortsætter under billedet
19BUSFRANCE-ENVIRONMENT-AEO.jpg
Anders Runevad.
Det var en overraskelse, da Vestas hentede svenske Anders Runevad til Aarhus som efterfølger for Ditlev Engel i topchefstolen. »Anders hvem,« blev der spurgt. Et stort navn i Sverige, men ukendt i Danmark. Det har sådan set ikke ændret sig. Jo jo, Anders Runevad er et hot navn i erhvervslivets inderkreds, men i den brede offentlighed er han stadig Anders hvem.

Runevad gør ikke meget stads af sig i den brede offentlighed, og det selv om han har gravet guld til aktionærerne i nu tre år. Gossip’erne har haft den berømte bagside af en konvolut fremme og regnet sig frem til, at Vestas under Runevads regime fra ansættelsen 1. september 2013 og frem til i dag er blevet 2,5 mia. kr. mere værd – om måneden. Runevad har fået gang i møllevingerne.

Og hva’ så nu, Anders? Er det tid at tjekke ud fra et Vestas på toppen og tage det job, som rygtebørsen i Sverige har fundet frem til Runevad, nemlig topchefposten i svenske Ericsson?

Niels mangepenge

Artiklen fortsætter under billedet
19BUS20160616-164746-2-1438.jpg
Niels Smedegaard.
Gossip’erne er besat af tal og regnestykker i denne uge. Denne uge smedes DFDS’ topchef, Niels Smedegaard, (nej, det er ikke den detroniserede Mærsk-chef Nils Smedegaard) ind i succeshistorien om rederiet. Og ja, vi har haft bagsiden af konvolutten fremme igen.

DFDS er i dag 20 mia. kr. værd. For tre år siden var den samlede værdi omkring fem mia. kr., og ved den lejlighed solgte en af de store aktionærer, nemlig Mærsk, sin 31 procent store ejerandel for 1,6 mia. kr. I dag har en tilsvarende ejerpost en værdi på omkring seks mia. kr. Til gengæld holdt en af landets fattigste fonde, nemlig Lauritzen Fondet, fast på sin 40 procent store ejerandel, og den har således i dag en værdi i omegnen af otte-ni mia. kr. I parentes bemærket kan den aktiepost blive den trængte Lauritzen-gruppes redningskrans.

Midt i den succes står Niels Smedegaard og hans team. Smedegaard kan snart fejre ti års jubilæum og ser foreløbig ikke ud til at være kørt træt. Energien i DFDS og opbakningen i ledergruppen er til at få øje på.

cc

Fra storm til kølende brise

Artiklen fortsætter under billedet
Nykredit holdet skindet på næsen efter bidragsballade Sag om s
Michael Rasmussen. Foto : Thomas Lekfeldt
Nykredit-chefen Michael Rasmussen er gået hen og blevet ydmyg oven på virakken fra foråret. Stormen er ikke ovre, konstaterer han. Njarh, måske ikke helt ovre, men i så fald er der alene tale om et par kølende briser nu og da.

Det udskældte Nykredit fremlægger et ganske glimrende halvårsregnskab og skruer så i øvrigt op for forventningerne til hele 2016 med en halv mia. kr. mere på bundlinjen. Det er ikke just udtryk for storm.

Hvad er det så for en medicin, Michael Rasmussen og Nykredit har ordineret sig selv oven på den kiksede kommunikation fra februar 2016 med udmeldingen om en børsnotering og samtidige bidragsforhøjelser? Faktisk er det ganske enkelt en stor portion ydmyghed og en erkendelse af ikke at løbe stærkere, end kunderne kan følge med. Det har virket – kan de altid bagkloge gossip’ere konstatere.

Egentlig handler det vel bare om at tage sine kunder alvorligt, også når priserne bliver sat op.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen