Berlingske Business

Her er Obamas hold

Her er Obamas hold - 4

På tirsdag aflægger Barack Obama ed som USA’s præsident. Men han har allerede haft mere end travlt med at sammensætte det hold af ministre og ledende embedsfolk, der skal bære USA ud af den værste økonomiske krise 1930’erne. Berlingske Nyhedsmagasin præsenterer her 10 nøglepersoner.

Christina Romer, formand for Council of Economic Advisers
Et tredje og ikke ubetydeligt navn i USA’s nye økonomiske kerne er 50-årige Christina Romer. Hun bliver formand for præsidentens økonomiske rådgivere, Council of Economic Advisers, hvor hun afløser Edward Lazear, der i øvrigt tog over efter Ben Bernanke, da han blev chef for USA’s centralbank i 2006.

Christina Romer kommer fra en stilling som økonomiprofessor på det ansete amerikanske universitet UC Berkeley. Allerede før udnævnelsen var hun sammen med økonomen Jared Bernstein i fuld gang med at gruble over Obamas plan for, hvad der skal bringe USA ud af recessionen. Med til hendes ikke ubetydelige meritter hører et forskningsprojekt om depressionen i 1930’erne.

En af hendes konklusioner var, overraskende nok, at finanspolitikken spillede en relativt lille rolle i vejen ud af depressionen, mens en mere tilfældig valutapolitik spillede en langt større rolle.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen