Berlingske Business

Her er Obamas hold

Her er Obamas hold - 3

På tirsdag aflægger Barack Obama ed som USA’s præsident. Men han har allerede haft mere end travlt med at sammensætte det hold af ministre og ledende embedsfolk, der skal bære USA ud af den værste økonomiske krise 1930’erne. Berlingske Nyhedsmagasin præsenterer her 10 nøglepersoner.

Paul Volcker, formand for Economic Recovery Advisory Board
Hvad den nye og relativt unge finansminister Geithner ikke har i den historiske bagage, har til gengæld flere andre på Obamas økonomiske hold. En af dem er Paul Volcker, der er udnævnt til formand for det nydannede Economic Recovery Advisory Board. Ganske vist ikke nogen ministerpost, men under den økonomiske krise vil Obamas nyudnævnte rådgiverpanel formentlig få rigeligt med taletid.

Volcker er 81 år og har en ikke uvæsentlig erfaring med i bagagen. Under stagflationskrisen i 1970’erne blev han i 1979 udpeget af præsident Jimmy Carter til formand for USA’s centralbank Federal Reserve. Han blev senere, i 1983, genudnævnt af præsident Ronald Reagan. Fra denne position lykkedes det Volcker, og det er han bredt anerkendt for i dag, at bringe USA ud af krisen. Blandt andet stod han i spidsen for at nedbringe inflationen fra det voldsomme niveau på 13,5 procent i 1981 til 3,2 procent i 2003.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen