Berlingske Business

Her er Obamas hold

Her er Obamas hold - 2

På tirsdag aflægger Barack Obama ed som USA’s præsident. Men han har allerede haft mere end travlt med at sammensætte det hold af ministre og ledende embedsfolk, der skal bære USA ud af den værste økonomiske krise 1930’erne. Berlingske Nyhedsmagasin præsenterer her 10 nøglepersoner.

Timothy Geithner, finansminister
Hvis Barack Obama er kaptajnen, bliver Timothy Geithner styrmanden, der skal sørge for at navigere USA uden om de værste skær i den økonomiske krise. Den 47-årige Geithner afløser Henry Paulson på den centrale post som USA’s finansminister. Og den kommende finansminister er allerede i færd med at udstikke kursen ud af de rørte vande. På det seneste har Geithner brugt kræfter på at nytænke linjeføringen bag den store TARP-stimulanspakke på 775 mia. dollar, så den i højere grad forhindrer amerikanske boligejere i ryge ud i tvangsauktioner.

Modsat forgængerne har Geithner hverken rødder i det politiske system eller er mangemillionær. Han kommer fra jobbet som chef for den største af USA’s centralbanks 12 regionale afdelinger, den i New York. Herfra har han været i tæt kontakt med forgængeren på finansministerposten Henry Paulson om at udtænke reaktionerne på nogle af de mest kritiske begivenheder i det turbulente 2008, bl.a. redningsaktionen for den krakkede investeringsbank Bear Stearns.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen