Berlingske Business

Her er kaffe et fyord

Perchs
Overskrift
Annelise Hincheldey Ravn og hendes mand Henning, der er de nuværende ejere af Perch’s Thehandel, er i gang med et generationsskifte. Sønnen Christian har allerede stået for fornyelse i form af en tesalon og netbutik. Men ellers holder man fast i traditionerne. F.eks. er der det samme inventar, som da butikken åbnede i 1835. Væggene er beklædt med de samme mørke gyldenlæder­tapeter som dengang, teen vejes omhyggeligt i store og små mængder på de kæmpestore vægtskåle af messing. Derfor er det også svært at se, at de sort/hvide billeder rent faktisk er fra 1960. Arkivfoto: Nanna Kreutzmann og Ivar Myrhøj
perchs2
Overskrift
Perchs tehandel fra 1960.
perchs3
Overskrift
Duften af te er som ouverturen til en god opera, siger Ludvig Hincheldey, indehaveren af Perchs Thehandel, der paaskelørdag har bestaaet i 125 aar, skriver Berlingske Aftenavis onsdag den 13. april 1960. I alle 125 aar har forretningen, der endnu i dag har bevaret sit gamle, fornemme inventar, ligget i Kronprinsensgade. Væggene er beklædt med de samme mørke gyldelædertapeter som dengang, teen vejes omhyggeligt, men ikke netop tidsbesparende i store og smaa mængder paa de kæmpestore vægtskaale af messing, glasskabene lang væggene byder kunderne synet af det samme antikke, kinesiske porcelæn, som blev stillet der for mere end 100 aar siden. Ludvig Hincheldey ses her under den 125-årige forretnings bomærke fra 1835.

A.C. Perch’s Thehandel har eksisteret siden 1835, og mange af traditionerne holder stadig ved i virksomheden, der er gået i arv fra generation til generation. Men selv om traditioner skal holdes ved lige, skal der også tilføres nyt.

Hvis du går en tur i det indre København, præger pulserende liv og moderne butikker bybilledet. I de gamle bygninger trives det moderne i bedste velgående. Men i Kronprinsensgade findes der en tidslomme – A. C. Perch’s Thehandel. Her behøver du ingen tidsmaskine for at blive sendt direkte tilbage til 1800-tallet.

Når du træder ind i butikken, kilder duften af de mange teer i næseborene, og indretningen kan du ikke undgå at bemærke. Det er nemlig den originale indretning fra butikkens åbning i 1835. Mahognidisken og gyldenlæderet fanger hurtigt blikket, og de mange guldbelagte dåser bag disken samt de gamle apotekervægte med lodder har været i brug lige siden butikkens åbning. Der er ikke blevet rørt ved noget – bortset fra almindelig vedligeholdelse og indførelse af elektricitet.

Se billederne: De danske te-drikkeres Mekka

Og sådan skal det være. I en tid, hvor du kan få alt, hvad du har brug for, i det lokale supermarked, lever den gamle butik med de mange traditioner stadig i bedste velgående.

Her er de ansatte heller ikke dus med kunderne, ligesom det hedder »goddag« og ikke »hej«. Den lille butik er siden begyndelsen gået i arv – enten til familie eller ansatte. Nu er det familien Hincheldey, der driver den lille te-butik, og netop nu er de i gang med endnu et generationsskifte.

Te og modermælk

Te er omdrejningspunktet i hele familien Hincheldeys liv. Der bliver talt om te ved middagsbordet, smagt på nye teer, og børnene i familien skal meget gerne have lyst til at blive tehandlere.

Da Annelise Hincheldey Ravn, der overtog forretningen sammen med sin mand i 1988, var ung, fejede hun på lageret og blandede julete. Det var en god måde at spare nogle penge sammen på. Samtidig var hun en del af familiefirmaet.

Det var dog først, da hun havde færdiggjort en bankuddannelse, at hun for alvor vendte tilbage til teen. Det er vigtigt for familien, at man har en uddannelse bag sig og har undersøgt andre muligheder, før man overtager familievirksomheden. Man skal ikke overtage, fordi man føler sig tvunget til det. Hvis der en dag er et barn, der ikke ønsker at være tehandler, skal de nok finde ud af det.

Familien har dog et trick i ærmet, som de bruger for at give børnene lyst til at blive tehandlere.

»Vi har en lille ting, som vi gør i vores familie. Spædbørn hos os får halvt te halvt modermælk. Så går det næsten af sig selv,« siger Annelise Hincheldey Ravn, der mener, at forelskelsen i faget er meget vigtig.

Et generationsskifte skal helst ske helt gnidningsfrit, og når den ældste generation er ude af forretningen, skal de ikke blande sig længere.

»Min mor havde rigtig svært ved at slippe. Det gør det svært. Så bliver det ikke en lige så god oplevelse. Så vores andre børn skal ikke have den oplevelse. Vi bestemmer ikke noget nu. Min søn og datter har frie hænder. Det fik vi ikke selv, og selvfølgelig skulle de have det. Man skal være lidt forelsket i det her, og hvis man ikke har frie hænder, kan den forsvinde,« siger hun

A.C. Perch’s Thehandel har været i familien Hincheldeys hænder siden 1894. Den nåede kun at være ejet af to herrer med efternavnet Perch.

I flere familiers hænder

Niels Brock Perch – opkaldt efter sin fars nære ven Niels Brock – åbnede den lille Thehandel 16. april 1835. Han opkaldte den efter sin søn Axel Christian Perch, som senere overtog forretningen. Axel Christian Perch fik dog aldrig børn, der kunne overtage butikken efter ham. I stedet overlod han den til sin tro medarbejder Frantz Christoffer Kruse, som drev stedet frem til sin død i 1893.

I 1894 købte Adolp Rosaurus Hansen den gamle forretning. Han var en af Kruses gamle venner og havde drevet forretning i samme hus. Da han døde i 1927, havde han testamenteret A.C. Perch’s Thehandel til sin nære slægtning Ludvig Hincheldey samt de to ansatte Maria Poulsen og Emilie Nielsen.

I 1964 spurgte Ludvig Hincheldey sin nevøs hustru Else Hincheldey, om hun ville hjælpe til i forretningen, da han skulle opereres for brok. Hun forlod først forretningen 30 år senere og blev af mange kendt som Tante Perch. Else Hincheldey og hendes mand Hans Henning Hincheldey blev de nye ejere af forretningen i 1965 og drev den, indtil deres datter Annelise Hincheldey Ravn sammen med sin mand overtog den lille tebutik.

Aldrig kaffe

En ting er sikkert. Der kommer aldrig kaffe i butikken.

Hvis du som kunde spørger, om de sælger kaffe, vil du blive bedt om at gå igen. Sådan har det altid været. I gamle dage morede byens håndværksmestre sig gevaldigt, når de sendte de nye lærlinge ned til Perch’s for at spørge efter kaffe.

»Kaffe er et uartigt ord her. Her må du hellere bande end at sige kaffe,« siger Annelise Hincheldey Ravn.

Og hvis du har været ude at købe kaffe inden dit besøg i A.C. Perch’s Thehandel, kan du også nemt blive bedt om at vente udenfor. Det er gammel tradition. Det er dog ikke alle medarbejderne, der stadig praktiserer dette.

»Kaffe lugter, og det der med at drive en kaffe- og tehandel – det holder ikke. Kaffe er en fedtet og tung duft. Det går ind og myrder teen. Hvis du har en pose kaffe og en pose te sammen, smager teen hurtigt af kaffe. Te er sart over for fremmede dufte, og kaffe er slemt til at gå i andre ting. Derfor fungerer det ikke,« forklarer Annelise Hincheldey Ravn.

Plads til fornyelse

Skønt meget stadig er ved det gamle, betyder det ikke, at det står stille i Kronprinsensgade. Ifølge Annelise Hincheldey Ravn er nye initiativer nødvendige, hvis en familievirksomhed også skal køre succesfuldt efter et generationsskifte.

»Selv om det er gammelt, kan det godt følge med tiden. Det gør det også sjovt at være den gamle generation. Vi kan se, hvad der sker med butikken,« siger Annelise Hincheldey Ravn.

Siden Annelise Hincheldey Ravns datter og søn så småt begyndte at overtage forretningen, har de blandt andet åbnet en netbutik, butikker i Japan og en tesalon i etagen over butikken.

Tesalonen har været en drøm i mange år, men familien har ledt efter den perfekte placering. De ville ikke ligge i stræderne, for så ville folk forveksle dem med de mange cafeer – og dét er det ikke, understreger Annelise Hincheldey.

»Det er ikke en café. Det er næsten lige så slemt som at sige kaffe,« siger Annelise Hincheldey Ravn.

Tesalon på toppen

Da lokalerne over forretningen blev sat til salg, slog de til, og salonen åbnede i 2006. Til daglig er det Annelise Hincheldey Ravns datter, Stine Hincheldey Alwén, der driver salonen. Inspirationen kommer fra kinesiske tehuse og engelske tesaloner.

Forandring har alle dage været vigtig for A.C. Perch’s Thehandel, for som Annelise Hincheldey Ravn siger, må man forandre for at bevare.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen