Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Her er fremtidens ledelseskrav

mandrup
Charlotte Mandrup, ledelsesrådgiver og forfatter om Mindfulness. Foto:

I denne uge er jeg inviteret til en workshop på CBS Executive om ”Fremtidens personlige lederkompetencer”. Men kan vi overhovedet forudsige, hvad fremtiden vil kræve af os?

Jo bedre vi er til at opfange og fortolke, hvad der sker rundt om os på alle planer af tilværelsen, jo bedre data har vi for at kunne ekstrapolere, hvad angår i morgen, næste år, næste årti. Med det afsæt er her et bud på fremtidens lederkrav.

Vær beredt. Der er ydre forhold, vi ikke som enkeltpersoner har nogen som helst indflydelse på, men som pludseligt kan ændre vores hverdag. Terrorangreb kan sende os indendørs i frygt og lukke markeder. Økonomiens kollektive psykologi kan skabe kriser og ændre magtbalancen hos finansielle spillere. Teknologisk udvikling kan radikalt ændre måden, vi producerer og distribuerer varer på. Lederen skal derfor:

  • Være opmærksom, interessere sig for omverdenen, afkode verdensstemningen.
  • Være smidig og klar, ikke være fanget i en situation, hvor virksomheden ikke hurtigt kan ændre kurs.
  • Kunne agere hurtigt, problemløsende og kreativt på radikale ændringer.
  • Have styr på egen frygt, ikke blive handlingslammet.
  • Kunne håndtere frygt, panik og irrationel adfærd hos medarbejdere.

Vibeke Skytte, direktør i Lederne

Sportslederen fører teamet frem til sejr. Ledelsesopgaven, der bedst beskrives som »at skabe resultater gennem mennesker« vil fortsat være lederens helt overordnede opgave. Lederen skal derfor kunne:

  • Designe og gennemføre processer til implementering af strategisk ambition .
  • Skabe mening og retning i enorme og komplekse datamængder.
  • Overbevise, lokke, lirke, liste folk til at gøre det nødvendige.
  • Definere klare rammer, allokere og optimere ressourcer.
  • Se dygtighed, hvor den er, og udvikle den der, hvor potentialet eksisterer.

Vibeke Skytte, direktør i Lederne

Det starter med dig selv. Livet vil ikke slippe presset på os på den korte horisont. Der vil ikke blive mindre information, færre valg, mindre mobilitet, færre forandringer. Vi vil fortsat se livet som en optimeringsproces, hvor »jeg skal have det bedste ud af det«, vil tvinge os til livslang udvikling. Lederen skal derfor kunne:

  • Regulere sig selv i en råbende, krævende verden.
  • Administrere egne behov, følelser (især frygt) og ressourcer.
  • Hvile i sig selv, søge egen forløsning og ikke blive offer for eksterne ambitioner.
  • Forstå egne værdier og have modet til at efterleve dem.
  • Forbinde sig med verden, uden at være afhængig af den.

gre

Du lever i et glashus. Tiden har en nypuritansk moral, der fordømmer upassende adfærd hos enhver magtfigur. Folkeretten er karakteriseret ved at være irrationel, uden hensyntagen til tekniske/juridiske forhold og blæser ofte sager ganske ud af proportioner. En offentlighedens tyranni. Et socialt mediemonster, der er meget parat til at blive forarget. Lederen skal derfor kunne:

  • Definere, rollemodellere og implementere adfærdsregulerende etik og principper,
  • Tvivle, undersøge, eksperimentere, lade sig udfordre.
  • Tage ansvar, når fejlen opstår eller bliver defineret af forbrugerbanden.
  • Kommunikere troværdigt og effektivt afværge negative konsekvenser.
  • Lede medarbejdere til empatisk og effektivt at håndtere sure kunder, borgere, brugere – også, eller måske især, utilfredse enkeltpersoner.

fewq

Mennesket lever ikke af penge alene! Dedikerede fællesskaber, co-creation, sharing, crowdfunding etc. En tilsyneladende bevægelse mod fællesskabet, væk fra grådighed, gammel økonomi, effektivisering, optimering etc. Hvor omfattende og gennemgribende det bliver, er svært at vide, men noget andet end bundlinje fokus og indtjening er undervejs. Lederen skal derfor kunne:

  • Skabe fællesskab, mening, bæredygtighed, stolthed, etc. – dvs. alle de nye »resultater«.
  • Afkode tidsånden og forstå alternative værdikæder.
  • Forstå markedspsykologien og spotte muligheder for at skabe andet end økonomi.
  • Navigere i og hjælpe medarbejdere navigere i modstridende stakeholder-krav.

beau

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen