Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Her er de bedste erhvervsbøger fra 2014

bøger
Foto:

Efterårets ledelseslitteratur satte fokus på gennemslagskraft og kommunikation. Og der er masser af ny inspiration på vej, skriver berlingske Business faste anmeldere erhvervs- og ledelsesbøger.

Moderne ledere tør træde i karakter – og må også gerne være en karakter.

Sådan kan man kort opsummere de seneste måneders ledelseslitteratur, som har budt på en blandet landhandel af nyt og gammelt, stort og småt, godt og skidt, heldigvis mest godt.

Særligt det at træde i karakter har været et gennemgående tema i både biografier og ledelseshåndbøger. Gyldendal oversatte eksempelvis både Walter Isaacsons »Ledelse ifølge Steve Jobs«, en hyldest til Apple-stifteren, og Arianna Huffingtons hyldest til … ja, sig selv i den biografiske selvhjælpsbog »At leve«.

Begge bøger sneg sig til tider op på den lidt for store klinge i bedste amerikansk stil, men vidnede ikke desto mindre om to mennesker, som i den grad har udfoldet deres personlige visioner ved at tro på deres overbevisninger, følge deres intuitive fornemmelse for, hvad der er rigtigt og forkert, og ikke mindst bruge denne overbevisning til at træde karakter som leder.

Langdal

Mennesker som Jobs og Huffington er altså ledere med stort L og kræver uden tvivl medarbejdere omkring sig, der både kan leve sig ind i drømmen og vil bidrage til at gøre visionen til virkelighed, koste hvad det vil.

Derfor var det også nærliggende, da vi i efteråret anmeldte Niccolò Machiavellis »Fyrsten«, hvis ledelsesstil jo nok var endnu mere barsk end den, der hersker hos både Apple og fru Huffingtons selvbetitlede avis, men ikke desto mindre bygger på troen på, at lederen skal være stærk og synlig, en oplyst fyrste, om man vil, der viser vej for sit folk, men heller ikke er bange for at anvende magt.

Six simple rules

Nej! råbte 86-årige Edgar Schein pludselig fra gyngestolen i Massachusetts, ledere hverken kan eller skal vide det hele i denne komplekse verden. De skal derimod spørge, og de skal lytte, og de skal frem for alt opbygge tillidsfulde relationer til medarbejderne, som jo i sidste ende er i besiddelse af de informationer, der er afgørende for virksomhedens drift.

Med bogen »Spørg« satte den tidligere MIT-professor dermed foden ned over for tidens dyrkelse af den enerådige, selvsikre leder. Det samme gjorde den danske professor Svend Brinkmann i bogen »Stå fast«, som høstede seks stjerner i anmelderspalterne for sit opgør med tidens udviklingstrang, der vel nok mest var ment som en provokation til de selv-coachende klasser, men så i hvert fald en tankevækkende en af slagsen.

maersk line

En leder må aldrig glemme at lytte, advarede eksperterne altså, men de skal så sandelig også huske at tale, for uden effektiv kommunikation er der ikke meget ledelse.

I »Ledere, der taler – taler, der leder« opfordrede RUC-lektor Jonas Gabrielsen alle ledere til at stille sig op på ølkassen og bruge talen som et redskab til at motivere, mens kommunikationsrådgiver Astrid Haug kastede sig over de sociale medier i bogen »Sig du kan li’ mig«, der blandt andet beviste, at indhold og budskaber stadig er stadig vigtigere end indpakningen. Og gudskelov for det.

succes

Kigger vi fremad mod foråret, ser vi ikke bare højere temperaturer og lysere nætter; vi ser også ind i en spændende bogsæson med mange nye titler, der så småt er begyndt at poppe op.

Vi skal igen stifte bekendtskab med sociale medier og moderne kommunikationsformer. Det giver næsten sig selv. Vi skal igen tale om personlig branding og evnen til at skille sig ud. Vi skal igen tættere på bestyrelserne og deres arbejde på de bonede gulve, og vi skal igen tale om offentlige ledere i velfærdsstaten Danmark og de særlige vilkår, der former deres arbejde på godt og ondt.

Endelig skal vi på en rejse, der både går ud i verden og ind i os selv. Førstnævnte for at skabe forretningsmæssig succes i lande langt væk. Og sidstnævnte, når vi skal stifte bekendtskab med virksomhedernes filosofiske værktøjskasse, hvis de da overhovedet har sådan en.

Der er med andre ord masser af inspiration på vej til boghylderne i 2015, hvad enten dit nytårsforsæt er at søge indad, søge udad, søge opad eller bare søge fremad i karrieren, som vi jo alle gør – hver på vores helt egen måde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen