Berlingske Business
17:42

Her er Danmarks fremtid!

Michael R. Lindholm er uddannet journalist.



Han er tidligere redaktionschef på Ugebrevet Mandag Morgen og dagbladet Børsen,

samt chefredaktør for Berlingske Tidendes Nyhedsmagasin.



Kim Møller er adm. dir. for Oxford Group. Han er uddannet

cand.phil. i samfundsfag og er ph.d. i international erhvervsøkonomi. De skrev sammen debatbogen "Slip danskerne løs"

i 1998. Lindholm har herudover skrevet "Hvad skal Danmark leve af" i 1993 og "Den digitale købmand" i 1999.





Og med den foreliggende bog har de to herrer igen forsøgt at analysere, hvad der ligger bag Danmarks status lige nu og

forsøger at give nogle fremtidsscenarier.



Bogen er inddelt i syv kapitler. Kapitel 1, Netværksøkonomien,

indleder med at belyse nødvendigheden af innovationer.



Der refereres til Joseph Schumpeter (1883-1950), der var en af

de første til at inddrage innovationerne som forklarende faktorer i en vækstøkonomi. De nye varer/tjenester erstatter

ofte noget, man allerede har. De gamle varer/ tjenester bliver udkonkurreret af de nye. Schumpeter kaldte det kreativ destruktion.





Denne erstatning sker i dag hurtigere og hurtigere, hvorfor virksomhederne må være årvågne.



Som

forfatterne siger: Det bliver farligere at være langsom end at tage fejl. Danske virksomheder skal altså være hurtige.

Og de skal være effektive.

Ikke plads til andre

I den globale netværksøkonomi bliver værdikæden

delt op, således at de mest effektive producenter får lov at producere den del af værdikæden, som de er verdensmestre

i. Der er ikke plads til andre. Den nye økonomi kræver altså et samarbejde ikke blot imellem afdelinger i virksomheden,

men med andre virksomheder, som måske ligger i helt andre lande.



For at gennemføre hele den værdiskabende

proces fra ide til markedsføring og konsum af produktet/tjenesten. Det er netværksøkonomi. Kapitel 2, Hvem vinder

fremtiden, forsøger at kigge på den globale scene og forudsige, hvilke lande, der står til at blive vindere i den

globale konkurrence.



Der peges naturligt nok på Kina og Indien, men også Polen og Ukraine. Outsourcing og Off-shoring.





Succeskriterierne i den nye økonomi for et samfund bliver: Informations- og kommunikationsteknologien, Menneskelige ressourcer, Iværksætteraktivitet

og Innovation og videnspredning.



Finland fremhæves som et mønstereksempel.

E-business

Kapitel 3, Virksomhederne

river mure ned, går tæt på e-business - det forhold, at virksomhederne kommunikerer elektronisk - altså ikke

bare handler elektronisk, men samarbejder i virksomhederne og imellem virksomhederne elektronisk.



Der påvises, at der

kan opnås store besparelser herved og nævner danske frontløbere som Danisco, Nilfisk-Advances, Hempel og autoreservedelsimportøren

A. Østergaard. Udviklingen føres helt hen til den stille kommunikation mellem maskinerne. En førerløs

Metro.



Kapitel 4, Den offentlige udfordring, fortsætter analysen og kritikken af den manglende udnyttelse af de digitale

muligheder i den offentlige administration.



Specielt for sundhedssystemet påvises det, hvor store besparelser et ensartet

system med elektroniske patiensjournaler kan medføre. Og hvor meget bedre service det kan give.

Kundefokuseret

Kapitel

5, Lederskab søges, peger på at innovation skal være kundefokuseret.



Det handler ikke om, hvad du kan, men

om, hvad kunden har brug for.



Og Innovation styret af visioner og værdier (Lars Kolind). Man henviser til research, der

viser, at den ledelsesmetode, der har ført til storhed, handler om klare mål og pragmatiske, disciplinerede processer

med vedvarende fokus på det lange, seje træk og det rigtige ledelseshold.



Klarhed, konsistens og konsekvens gør

det imidlertid ikke alene.



Der skal også være et sæt værdier og principper til stede i virksomheder, som

former kulturen og afstikker rammerne for handlingerne. Man kommer til at tænke på Mærsk Mc-Kinney Møller.

Eliten i samfundet

Kapitel 6, Netværkseliten, identificerer en elite i det globale samfund, som har magt til at forme

verden i sit eget billede.



Der sker f.eks. en magtoverførsel fra de traditionelle ejere til direktørerne.



Der

tales om A, B og C hold.



Kapitel 7, Danmark som kreativ stormagt, sammenfatter analyserne og giver forfatternes bud på,

hvad Danmark kan gøre for at undgå at blive kørt bagud.



Der gives fire fremtidsscenarier, hvor forfatterne

tydeligvis ønsker den fjerde: Det kreative Danmark, hvor Danmark etablerer en innovationskultur med en ledelsesmodel, der er

en samarbejdsmodel, som slipper innovation fri og forvandler talent til resultat.



Samt en samfundsmodel, hvor erhvervslivet

i et partnerskab med offentlige myndigheder påtager sig flere samfundsopgaver end i dag.



Bogen har trukket på mange

kilder.



Aktuel statistik og undersøgelser. Meget som er baseret på interviewundersøgelser af lederes forventninger

til fremtiden.



En interessant debatbog, som alle erhvervsaktive bør læse, for fremtiden er jo lige om hjørnet.



















Slip

innovationen løs -Danmark som kreativ stormagt



af Mikael R. Lindholm og Kim Møller



Børsens forlag,

1. udgave 2004-05-21



277 sider. Pris DKK 455,-inkl. moms



ISBN 87-7664-012-4

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen