Berlingske Business
17:42

Hav tillid til medarbejderne

mani di uomo in ufficio sulla tastiera del notebook al lavoro
ARKIVFOTO.

En god leder skal have tillid til, at medarbejderne kan administrere deres forbrug af sociale medier i arbejdstiden.

I sidste uges dilemma var afdelingslederen Hanne fristet til at gribe ind overfor en gruppe medarbejdere, som ofte bruger de sociale medier i arbejdstiden. Hanne synes, at forbruget har taget overhånd, men er i tvivl, om hun bør gribe ind.

distraction at work with smartphone

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen anerkender, at arbejdet kommer i første række, og at der er en grænse for, hvor meget medarbejdere kan tillade sig at bruge sociale medier i arbejdstiden. Men hun understreger samtidig, grænsen er flydende, og at langt de fleste medarbejdere godt kan finde ud af at administrere deres private gøremål i arbejdstiden. Sociale medier er komme for at blive, og for nogen kan det være den nye måde at bruge sine pauser på.

>>Mange har altid en smartphone indenfor rækkevide og bruger den lige til at koble af på Facebook, Twitter eller Instagram. Det er blot en anden måde at koble af på end den typiske ryge- eller kaffepause, som nemt kan tage dobbelt så lang tid som at scrolle newsfeedet igennem på Facebook,<< siger Helle Bruun Madsen.

Når man som leder synes, at forbruget af sociale medier og smartphones har taget overhånd, skal man huske på, at grænserne mellem arbejde og fritid har flyttet sig. I gamle dage slukkede man maskinen i produktionsvirksomheden og gik hjem, når kl. var 15 eller 16, men sådan er det ikke mere. Mange medarbejdere besvarer arbejdsrelaterede mails og sms’er i deres fritid eller vender arbejdet i hovedet. Derfor mener ledelsesrådgiveren, at der skal være vis fleksibilitet fra lederens side.

Svar

>>Mange medarbejdere er ”på” eller står til rådighed i et eller andet omfang udenfor normal arbejdstid, men den fleksibilitet skal også gå den anden vej. Hvis medarbejderne er fleksible ud over ”normal” arbejdstid, bør der også være plads til, at de kan bruge en pause eller to i løbet af dagen på Facebook,<< siger Helle Bruun Madsen.

Ledelsesrådgiveren anbefaler løsning nummer et, hvor Hanne accepterer, at medarbejderne er på sociale medier i arbejdstiden, så længe de passer deres arbejde og ”leverer varen”.

>>Jeg er ikke tilhænger af hverken forbud, regler eller kontrol, men derimod af sund fornuft og af at ledere taler med deres medarbejdere om, hvilken kultur de ønsker at have, og hvad de i fællesskab kan gøre for at præge den i den ønskede retning. En åben og konstruktiv dialog kan løse de fleste problemer på en arbejdsplads,<< fastslår Helle Bruun Madsen fra Lederne.

ugens dilemma

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen