Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Handelsagent eller ansat sælger

Mindre og mellemstore virksomheder vælger normalt at samarbejde med en handels-agent ("Vertreter") eller at ansætte

en sælger i Tyskland (Verkäufer im Aussendienst, oftest kaldet Reisender).



Fordelen ved en handelsagentsaftale er,

at der kun skal betales provision, når handelsagenten har skabt omsætning. Ulempen for virksomheden er, at denne ikke

kan lede og fordele agentens arbejde og forlange, at denne er mere salgsaktiv.



Til en ansat medarbejder vil der omvendt kunne

gives konkrete anvisninger om, hvilke kunder han skal opsøge, hvornår og hvordan. Den afgørende juridiske forskel

er, at handelsagenten er en selvstændig erhvervsdrivende, mens sælgeren er ansat i virksomheden. I henhold til den tyske

handelslovbog anses en person som selvstændig erhvervsdrivende, når denne i det væsentlige selv kan disponere over

sin arbejdskraft og tid.

Svær afgrænsning

Afgrænsningen kan volde vanskeligheder. Indicier for en ansættelse,

dvs. en afhængig beskæftigelse, er bl.a. en personlig og faglig afhængighed af instruktioner, fastlagt tid og sted

for arbejdet, en integration i virksomhedens aktiviteter, kontrol af arbejdets udførelse m.m.



Det har nemlig vidtrækkende

konsekvenser, om der er tale om en handelsagent eller en ansat sælger. Er der tale om et ansættelsesforhold, skal arbejdsgiveren

betale bidrag til syge-, arbejdsløsheds- og pensionskasserne for den ansatte sælger på samme måde som for

enhver anden medarbejder i virksomheden.



Disse bidrag kan udgøre ca. en fjerdedel af den udbetalte løn. Er der imidlertid

tale om et handelsagentforhold, vil denne alene stå for sine sociale sikringsordninger - som alle andre selvstændige i

Tyskland. Omvendt kan handelsagenten kræve en fratrædelsesgodtgørelse, når aftalen ophører. Dette

krav har en ansat sælger ikke.

Omgåelse af loven

De tyske domstole beskæftiger sig tit med sager, hvor

en virksomhed har forsøgt at konstruere en aftale, hvor en person skal arbejde uafhængig for virksomheden som såkaldt

"freier Mitarbeiter" - dvs. som selvstændig medarbejder.



Disse aftaler, hvor virksomheden har forsøgt

at komme uden om betaling af socialsikringsbidrag eller fratrædelsesgodtgørelse, er for det meste blevet underkendt af

domstolene. Der findes omfattende og komplicerede regler i Tyskland, som skal modgå tendensen i retning af den såkaldte "Schein

Selbständigkeit" - dvs. konstrueret selvstændighed. Der foreligger adskillige domme, hvor proforma samarbejdsaftaler

er blevet statueret som ansættelsesaftale og arbejdsgiveren er blevet dømt til at efterbetale store beløb til

social sikring.



Lovreglerne, der skal beskytte den faktisk ansatte person, er ufravigelige. Der hjælper det ikke meget,

i f.eks. en ansættelsesaftale, at aftale dansk ret på kontraktsforholdet. Den internationale privatret bestemmer nemlig,

at en ansat ikke kan fratages de rettigheder, som gennem national lovgivning tilkommer alle ansatte på det sted, hvor han udfører sit

arbejde.



I Tyskland kan næsten ingen af de væsentlige arbejdsretlige bestemmelser fraviges ved aftale. Har man aftalt,

at dansk ret skal finde anvendelse, kan det få utilsigtede konsekvenser for virksomheden. I en sådan situation vil den

ansatte sælger frit kunne vælge mellem de danske eller tyske bestemmelser, alt efter hvilken ordning, der er den mest

gunstige for ham.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen