Berlingske Business

Han vil genoplade Better Place

17BUSYosef.jpg
Yosef Abramowitz vil puste nyt liv i elbilselskabet Better Place. Foto: Uriel Sinai/Getty Images

Elbilselskabet Better Place er gået konkurs, men nu får selskabet ny energi. Den kulørte aktivist Yosef Abramowitz, kendt som »Captain Sunshine«, har købt selskabet med en række investorer.

Yosef Abramowitz har travlt.

Solen brænder, og den 49-årige erklærede zionist er ikke sat i verden for at sidde stille. I Israel er han kendt for at drive landets største solenergiselskab Arava Power Company, men nu har han kastet sin kærlighed på elbiler. Onsdag blev det offentliggjort, at Abramowitz og en række medinvestorer købte resterne af elbilselskabet Better Place for 68 mio. kroner.

Den journalistuddannede amerikansk-israelske aktivist ser mulighed for at puste nyt liv i konkursramte Better Place med hjælp fra sin hastigt voksende solcellevirksomhed. Endnu har verden til gode at se de endelige planer for Abramowitz’ – med tilnavnet »Captain Sunshine« – sats på elbiler. Men der er ikke tvivl om, at manden er i sin egen kategori.

»Han er en usædvanlig karakter. En sand visionær.«

Ordene kommer ud af munden på Yosef Abramowitz’ nære medarbejdere Alex Goldberg, og Goldberg holder ikke superlativerne tilbage.

»Yosef Abramovitz repræsenterer, hvad der er godt i den her verden,« lyder konklusionen.

Bullshit-alarmen lyser uvægerligt stærkere end Solens stråler. Ikke desto mindre har Abramowitz så usædvanlig en historie, at »visionær« ikke lyder som en overdrivelse.

Historien begynder i Boston, USA, hvor en ung Yosef Abramowitz i 1980erne kæmpede for jøders rettigheder i Rusland og Sydafrika. Han var aktivist, og han har stadig aktivistens tro på, at grundlæggende strukturer i samfundet kan forandres.

Før vi kommer til solenergi i den israelske ørken var Abramowitz forbi en karriere som journalist på flere jødiske udgivelser i USA. I 2006 besluttede han og familien imidlertid at flytte til Israel for at finde en roligere liv i Kibbutz Ketura, men Abramowitz havde ikke været i Det Hellige Land mere end et par dage, før han blev ramt af en vision: »Israel skal drives af solenergi«.

»Er det ikke tosset? Det er det mest tossede. Man vågner jo ikke bare op en dag og siger: »Nu vil jeg flytte til USA og lave solenergi«,« har Abramowitz sagt til det jødiske medie JTA.

Ikke desto mindre var det præcis, hvad den dengang 42-årige amerikaner gjorde. Sammen med partnerne David Rosenblatt og Ed Hofland stiftede han Arava Power Company, hvis erklærede mål er at levere ti procent af Israels energiforbrug fra solen. I 2012 stiftede de tre solentusiaster endnu et selskab ved navn Energiya Global. Her er målet at udbrede billig solenergi til udviklingslande.

På sin netværksprofil på LinkedIn skriver Abramowitz om sine interesser:

»At forbinde himlen og Jorden for det jødiske folk i deres arbejde for konstant at være en katalysator for at udvikle civilisationens moral.«

Ambitionerne fejler ikke noget, og han er da også allerede co-nomineret tre gange til Nobels Fredspris og har de seneste år ligget på Jerusalem Posts top 50 liste over de mest indflydelsesrige jøder i verden.

Parallelt med sin aktivist-, journalist- og erhvervskarriere har Yosef Abramowitz opbygget et image som spradebasse i medierne. Da Arava Power Company åbnede sin første solcellepark i 2011, havde Abramowitz skrevet en rapsang, som rapperen Shyne fremførte. Abramowitz optrådte under navnet »Captain Sunshine« og opfandt i den forbindelse sit alterego med kappe og solgul kalot.

Men solenergien kræver andet end humor. Der skal store investeringer til at udleve Abramowitz’ vision. Indtil videre har hans selskab modtaget investeringsgodkendelse for lidt mere end en milliard danske kroner, men hans ambitiøse plan kræver langt større summer. I den kulørte ende har Abramowitz været på pengejagt hos sangerinderne Shakira og Madonna, som han efter eget udsagn er kæmpefan af.

På hjemmefronten er Captain Sunshine gift med rabineren Susan Silverman og far til fem børn, hvoraf to er adopteret fra Etiopien. Så han har travlt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen