Berlingske Business

Han skal køre Ford op i gear

FORD
Overskrift
Foto:
 

Mark Fields skal løfte arven i Ford efter legendariske Alan Mullaly og føre verdens femtestørste bilproducent videre. Vi mødte ham i Paris til en snak om biler, japansk ledelsesfilosofi og opvarmede toiletsæder.

Det er sjældent, at et par timer i selskab med en af verdens tungeste bilbosser efterlader et tandsmil. Slet ikke et smil, der overlever halvanden parisisk arrondisement til fods. Men det gør mødet med 54-årige Mark Fields, Fords nye CEO. Skarp, kyndig og professionel – det var forventet. Men humoristisk? Det er en sjældnere kvalitet blandt verdens bilbosser, der hovedsageligt er saglige talknusere eller tørre ingeniører. Det lignede da også endnu en stivstukken rundbords-seance et par timer tidligere.

pix-Android Auto

La Tour d’Argent er en af Paris ældste restauranter. Grundlagt i 1582 og med blikket stift rettet på det klassiske franske køkken.

En overtjener der kunne fungere som leksikonillustration til udtrykket stiff upper lip viser fra indgangen hen til den private elevator. To etager højere oppe tager en ny tjener imod. Denne dog med antydningen af ansigtsmimik. Igennem en bladguldsbroderet gang ender vi i et stort privat spiselokale med panoramaudsigt til Notre Dame.

En håndfuld journalister er inviteret af Ford til at møde koncernens nye CEO Mark Fields over en uformel femretters middag. Han kommer et minut i otte sammen med Fords globale produktchef og den europæiske chef. Smilende og uformel stikker han næven frem. Han ligner arketypen på en amerikansk mand, som vi møder ham i en Gillette-reklame. Hvidt tandsmil, lettere solbrændt, atletisk og med et Nike-fitband om håndledet.

Men han er ikke en omvandrende reklamesøjle for barbergrej. Han er Fords nye koncernchef.

18BUSUlla-Parbo-Bred.jpg

Tilbagegang

Han indleder med de dårlige nyheder. 2014 bliver ikke så godt som Fords rekordår 2013. Konflikten i Rusland har gjort det svært for en ærkeamerikansk virksomhed som Ford at blomstre på det vækstmarked, og Europa hænger stadigvæk i bremsen og leverer røde tal på Fords bundlinje. Helt præcist et minus på 6,98 mia. kr. før skat for Europa i 2014. Men med et globalt koncernplus på 29,5 mia. kr. før skat, er der grund til tilfredshed, og målet for 2015 er stadigvæk et overskud globalt på på ca. 56 mia. kr.

Resten af indledningen er klassisk CEO snak, der skal gøre markedet trygt ved Ford også efter Mark Fields udnævnelse.

Forud for jobovertagelsen er gået et årti, der næsten lukkede Ford. I 2007 overtog Alan Mullaly roret hos Ford. Han belånte straks alt, hvad belånes kunne. Selv den blå oval blev stillet som sikkerhed. Den strategi viste sig at være et udtryk for rettidig omhu. De følgende år faldt det amerikanske hjemmemarked fuldstændigt sammen som følge af finanskrisen, og mens både Chrysler og GM måtte hjælpes af regeringen, havde Ford penge nok til at klare stormen. Kombineret med en aggressiv satsning på produkt-udvikling og effektiviseringer er Ford kommet styrket ud af krisen, og i 2013 afleverede Ford det største overskud før skat i koncernens historie på 45,7 mia. kr. Alan Mullalys job var klaret, og han besluttede at trække sig tilbage.

Sjovere vittigheder

Mark Fields blev forfremmet fra COO til CEO i midten af 2014. Han har været i Ford siden 1989. En vaskeægte firmaets mand. Men omgivelserne var alligevel spændte på den nye mand. Ligesom vi er i Paris, og det oplagte åbningsspørgsmål er naturligvis, hvad der ændrede sig for ham, da han gik fra stillingen som COO til CEO? Han tænker lidt inden han svarer:

»Mine vittigheder blev pludseligt 50 pct. morsommere,« siger han så, og bryder sammen med selskabet ud i grin, inden han fortsætter mere alvorligt. En stil, der denne aften bliver hans varemærke. Fremkald et smil, og svar så seriøst. Så her det seriøse svar:

»Den største ændring var vægten af mine ord. Før kunne jeg deltage i en diskussion med mine meninger, og den kunne fortsætte længe. Nu har folk en tendens til at ville give mig mere ret. Og det er farligt. Så jeg forsøger så vidt muligt at holde mine egne holdninger skjult, når vi diskuterer i ledelsen, for at give plads til alle synspunkter.«

18BUSUlla-Parbo-Bred.jpg

Japansk tålmodighed

Mark Fields har været en del af Fords topledelse i en årrække, og inden da var han i Japan, hvor han fungerede som CEO for Mazda, der på daværende tidspunkt var delvist ejet af Ford. Og det leder hen til et spørgsmål om, hvad han har taget med fra sin tid i Japan? Igen tøver han. Igen det skæve smil.
»Det opvarmede toiletsæde. Det er vitterligt min dags højdepunkt.« Igen efterfulgt af en stribe brede grin, og så kommer det rigtige svar:

»Vi har en tendens til at opfatte japansk beslutningskultur som træg og langsommelig. De kan være evigheder om at træffe en beslutning, mens vi i Vesten kan strikke en ny strategi sammen på 14 dage. Men jeg oplevede japanerne som uhyre effektive netop på grund af deres langtrukne beslutningsproces. Måske de skulle bruge 60 dage på at lave en ny strategi. Men den tid brugte de på at handle af med alle interessenterne. Høre deres meninger og give alle vigtige led i en kommende strategi taletid. Det betød ikke, at alle fik det, som de ville. Men alle blev hørt, og alle blev orienteret grundigt om den nye strategi. Derefter tog det måske kun 14 dage at implementere den nye strategi, fordi alle var med på præmisser og mål. I Vesten tager det hurtigt mere end 60 dage at implementere en ny strategi. Især hvis den er udtænkt på 14 dage. En masse mennesker er instinktivt modvillige til forandring, og de skal først omvendes til en strategi, som er færdigdesignet. Den japanske tålmodighed og konsensuskultur lærte jeg meget af, og oplevede, at det i det lange løb ofte virkede mere effektivt.«

Op i gear

Den tilgang går også meget godt i spænd med hans planer for Ford. Som en del af den tidligere ledelse, står han ikke for noget opgør med strategien.

»Folk spurgte mig om, hvad jeg ville ændre. Mit svar er ingenting – kun farten. Ford er inde i en god udvikling, og den skal bare gå hurtigere. Vi skal have flere nye modeller på markedet hurtigere, det er et af de afgørende konkurrenceparametre i den globale bilindustri lige nu (Ford lancerede 24 nye modeller i 2014). Modellerne bliver hurtigere »gamle« end for blot få år siden. Overordnet set skal man også være varsom med bare at skifte kurs for at sætte sit aftryk. Jeg ser det som en bil på vej ud ad en motorvej. Hvis vi skal dreje, så skal vi ned i fart, så mister vi momentum, og det har vi ikke råd til. Og regnskaberne taler også om, at vi er på rette kurs med One Ford (Fords strategi om at lave ens globale Ford bilmodeller, der kan sælges på alle markeder).«

Konkurrenter under pres

Ford er til stede på de markeder og med de modeller, som verdensmarkedet umiddelbart efterspørger lige nu. Deres pickup-truck serie er netop fornyet med en ny F150, der i USA sælger bedre end nybagte speltboller på Østerbro. Den er lavet i aluminium, og har sat de amerikanske konkurrenter under pres. En guldkalv på det nordamerikanske marked, hvor Ford alene i 2014 tjente over 56 mia. kr. før skat. I resten af verden er Ford Focus indehaver af titlen som verdens mest solgte bilmodel. En titel den har haft siden 2012, hvor den vippede Toyota Corolla af pinden. Den findes både som el-model, diesel og benzin. Så ser vi bort fra Europa, er Ford godt tilfreds med udviklingen.

Men hvad med Europa. Hvordan vil Ford vende udviklingen? Ærkekonkurrenter som Opel og Peugeot vil bevæge sig op i markedet og konkurrere med Audi. Ganske simpelt hæve kiloprisen på deres produkter. Nissan har hevet deres amerikanske prestigebrand Infinity til Europa, mens Toyota sælger Lexus (der dog er trukket tilbage fra Danmark). Men hvad gør Ford?

skytte

Arbejdermærke

»Vi har Lincoln-brandet i USA, som slås med Lexus, Infinity og de tyske luksusmærker. Men mærket har ingen europæiske rødder, så det har vi ingen planer om at introducere i Europa. Ford er et arbejdermærke. Et bilmærke, der rækker ud til den brede offentlighed. Mellemklassen. Og det vil det blive ved med. Vi vil stadigvæk have biler i alle størrelser, der er konkurrencedygtige, og med One Ford kan vi holde priserne konkurrencedygtige. Vil vi gerne sælge flere biler? Ja. Men det europæiske marked er stadig et par millioner solgte biler fra rekordårene (før finanskrisen), og alle de lokale producenter kæmper benhårdt for deres bid af kagen. Men vi ser potentiale for vækst. Både i antal og omsætning. Vi introducerer modeller hurtigere end konkurrenterne, og med Vignale (nyt luksusudstyrsniveau) udgaverne af den nye Mondeo og den store SUV Edge, får vi biler, der i kvalitet og udstyrsniveau kan slås med BMW X5 og Audi A4 – men til en lavere pris.«

Han har læst på lektierne, og selv om hans kontor ligger hjemme i Fords globale hovedkvarter i Dearborn i USA, så udviser han en klar indsigt i europæiske forhold.

Efter middagen er seancen slut. Ikke noget med lige at fortsætte på en bar til en enkelt nightcap. Det her er business ikke pleasure. Klokken er lidt i 23, og han giver sig god tid til at sige farvel til de enkelte journalister. Som sin forgænger Alan Mullaly, er han det, de i USA kalder en »peoples person«. En mand der holder øjenkontakt, holder et håndtryk lige et sekund længere end nødvendigt, og som slår på skulderen med et glimt i øjet. Selskabet smiler. Selv de allerhårdeste nysere fra den talknusende del af finanspressen, har smil fra den ene til den anden brillestang.

Den nye chef er godkendt.

11BUSPix2-Lone-Hansen-Anti-.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen