Berlingske Business

Han giver aldrig op

24BUSJOERN-E-JENSEN.jpg
Jørn E. Jensen grundlagde Tæppeland i 1951 og har adskillige gange siden måttet træde hjælpende til. Foto: Ulrik Jantzen

Endnu en gang er stifteren af Tæppeland trådt til for at redde livsværket. Jørn E. Jensen er snart 87, men stadig i fuld vigør som iværksætter.

»Gi’ aldrig op«. Det er et motto mange hylder.

Men i praksis er det de færreste, der kan leve op til det. En af dem, der kan, er Jørn E. Jensen – bedre kendt som Tæppe-Jensen og stifter af detailhandelskæden Tæppeland, der oprindelig hed Jensen Tæpper. Han formulerer dog mottoet som »Giv aldrig tabt« efter en sang af digteren Mads Nielsen, som den helt unge Jensen lærte udenad i skolen som knægt.

Det er nu over 60 år siden, den jyske husmandssøn fra Nøvling i Himmerland åbnede sin første butik. Hans kæde blev en landsdækkende succes, og siden slog den an internationalt. I sine velmagtsdage var Tæppeland oppe på 326 butikker fordelt på ti lande, heraf 60 forretninger i Danmark.

Men i 2001 gik det galt. Et mislykket generationsskifte med sønnen Christian var ved at slå benene væk under både Jørn E. Jensen selv og hans livsværk.

Det lykkedes sønnen at skabe et underskud på over 300 mio. kr. i kæden på kun et par år. Men heldigvis var der stadig en pæn formue tilbage til Jørn E. Jensen selv, der gik på pension som 70-årig og en overgang tog ophold i Australien, hvor han drev forretning inden for byggebranchen.

Jørn E. Jensens tilbageværende formue har der været god brug for siden. Jørn E. Jensen selv og adskillige partnere har nemlig gennem årene gjort flere forsøg på at genoprette Tæppeland. Kæden gik senest konkurs i juni i år sammen med møbelkæden Biva, som Tæppeland var blevet en del af som led i et tidligere redningsforsøg.

Undervejs i Tæppeland-historien har der været hårde sammenstød med Nordea Bank, der i anden halvdel af nullerne optrådte som en særdeles håndfast kreditor og på et tidspunkt fik dele af butikskæden solgt til engelske interesser mod Jørn E. Jensens vilje.

I sidste uge måtte Jensen endnu en gang til lommerne. Sammen med norske In-Home skød den 86-årige iværksætter nye millioner i et selskab, der skal føre kæden videre. De 17 bedste Tæppeland-butikker er købt ud af konkursboet efter Biva og skal nu drives på basis af Jensens gamle opskrift: »Godt købmandsskab, faglig viden, god kundeservice og kvalitet for pengene«.

Sin stædige vedholdenhed har Jørn E. Jensen også demonstreret i mange andre sammenhænge.

Den driftige iværksætter og detaillist slår i dag sine folder i Frederikssund og omegn, hvor han nu er en kendt mæcen. Privat bor han på Espeagergaard nord for vikingebyen og har opkøbt adskillige landbrug i omegnen. De drives af sønnen Thomas. Sammen råder de desuden over Orebjerg Gods ved Jægerspris.

Kunst og kultur har også nydt gavn af Jørn E. Jensens foretagsomhed. Tilbage i 1980erne erhvervede han ejendommen Thorstedlund. Med hans velsignelse blev den gjort til en kendt kunsthøjskole. Det gik i mange år takket være Jensens rundhåndede støtte. Også her kom det dog til en krise og en efterfølgende konkurs.

Men Jørn E. Jensen er ikke iværksætter for ingenting. Han ser altid muligheder. Det lykkedes ham at overbevise Frederikssunds borgmester om, at Thorstedlund var det helt rette sted at drive institution for kriseramte familier. Kommunen har nu købt ejendommen for ti mio. kr.

Lokalt i Nordsjælland er Jørn E. Jensen på fornavn med de fleste. Han får hele tiden nye ideer, og han gennemfører dem også.

Lige nu har det dog førsteprioritet at få Tæppeland-kæden tilbage på sporet. Mange af de medarbejdere, der har arbejdet for Jensen igennem årene, står nu igen bag disken i Tæppeland-butikkerne og er klar til at rådgive kunderne.

»Der er stor entusiasme hos de ansatte. Vi er som en stor familie,« siger den snart 87-årige iværksætter, der håber at leve så længe, at han får lov at opleve livsværket tilbage i god gænge.

Til september indbyder han til den årlige Tæppelands-komsammen for nuværende og tidligere medarbejdere.

Allerede nu er der over 90 tilmeldte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen