Berlingske Business

Grøn krise trods klimadagsorden

Grøn krise trods klimadagsorden - 2
Foto:

Globalt: Trods grønne temaer på Obamas, FN’s og Connie Hedegaards dagsordener er der akut mangel på grønne pengesedler i industrien, der skal levere klimaløsningerne. I USA kræver brancheforeninger statsstøtte.

Det er ikke bare bilindustrien, der har indstillet produktionen, lukket ned for montagehaller og forlænget juleferien påfaldende meget.

I sidste måned meddelte den tyske virksomhed Q-Cells, at man desværre måtte nedjustere sine forventninger til 2009 ganske betydeligt, og at en række store kunder allerede havde udskudt en række ordrer, så 2008-regnskabet heller ikke ville blive så godt som ventet. Så nu lukkede man ned og holdt lang juleferie; produktionen er først blevet genoptaget i denne uge.

Hvad laver så Q-Cells? Jo, det er såmænd verdens største producent af solceller, såkaldte fotovoltaiske celler, som kan omdanne sollys til elektrisk strøm. Altså den centrale komponent i solenergianlæg.

Det var måske ikke lige i denne branche, man havde ventet krisen slå igennem først, i betragtning af den klimadagsorden, som politikere og erhvervsledere har opstillet over hele verden. Men jo. Q-Cells koncernchef, Anton Milner, advarede om situationen allerede i begyndelsen af december i et avisinterview. En advarsel, som i øvrigt er gået lige så sporløst hen over de danske medier som Q-Cells tvangsforlængelse af juleferien.

“Markedet for fotovolta-teknik vil på grund af finans­krisen vokse langsommere end vi oprindeligt ventede,” sagde han til avisen Berliner Zeitung, og det er ikke bare afsætningen, som rammes af krisen, men også produktionen:

”På grund af finanskrisen er bankerne tydeligt mere tilbageholdende med långivning. Man kan allerede se et meget pludseligt og kraftigt stop i opførelsen af fabrikationsanlæg.”

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen