Berlingske Business

Grøn forsker i vælten

Grøn forsker i vælten - 1

Dansk bioethanols førstedame Birgitte Ahring er igen blevet centrum i en sag om mikroorganismer og fremtidens brændstof.

Altoverskyggende primadonna eller genial forsker? Professor i bioenergi Birgitte Ahring skiller vandende i forskerverdenen.

Nogle kalder hende en af dansk forsknings største stjerner, mens andre mener, at hun ødelægger mere, end hun skaber.

Det er umiddelbart svært at stille spørgsmålstegn ved hendes faglige kompetencer. For tiden er hun både professor på Aalborg Universitet og direktør på Center for Bioenergy i staten Washington i USA. Centeret holder til i en netop opført bygning til 25 millioner dollar, hvor Birgitte Ahring har 65 mænd under sig og satser på at have 200 inden for et par år. Dertil skal lægges masser af international anderkendelse og ejerskabet af firmaet Biogasol. Det forsker i udviklingen af 2. generations bioethanol og er netop kåret som et af verdens 100 mest innovative firmaer.

Sammen med succeshistorierne er hun flere gange havnet i offentlighedens søgelys med knap så positive historier. Første gang sidste forår, hvor hun forlod sit job fra DTU under specielle omstændigheder. Senest i denne uge, hvor hun har ligget i åben kamp om en videnskabelig rapport og ansøgning om støttemillioner til forskning. Begge historier er beskrevet i dagens avis.

Selv er Birgitte Ahring ikke meget for al den opmærksomhed på sin person fremfor sin forskning.

- Jeg hader alt det sladder og personfnidder. I stedet burde man fokusere på forskningen og komme videre, siger Birgitte Ahring.

Fylder meget

Hun kom selv videre, da hun tog til USA efter bruddet med DTU.

- Hun har en fantastisk evne til at være handlekraftig, sætte i gang og se løsninger. Det er ikke særlig dansk, men noget som vi efterspørger i Danmark. Derfor er det rigtigt ærgerligt, at hun får en urimelig og usaglig behandling, siger Lene Lange, der er veninde og kollega på Aalborg Universitet.

Børge Holm Christensen, der er den anden part i den aktuelle diskussion om støttemillioner til Biogasol, mener ikke, at Birgitte Ahrings behandling er urimelig og usaglig.

- Hun er en fabelagtig overbevisende sælger, når hun gennem tiden har overbevist så mange om, at de skulle skyde millioner i hendes projekt, uden hun nogensinde har bevist, at det fungerer, siger Børge Holm Christensen.

Typisk dansk

Det er den slags angreb, der fik Birgitte Ahring til at vende blikket mod USA.

- Det er typisk dansk mentalitet. Vi taler om, at vi vil fremme 2. generations biobrændsel. Men når det kommer til stykket, bliver der brugt mere energi på at kritisere andres resultater fremfor at stå sammen om at gøre en forskel. Det er dumt, når regeringen samtidig råber på innovation og iværksætterånd, fortæller hun.

Alligevel fortsætter hun med at rejse til Danmark en gang om måneden og bruge en tredjedel af sin tid i hjemlandet.

- For nylig blev jeg spurgt, hvorfor jeg gad fortsætte kampen i Danmark med alle de kritikere. En af grundene er selvfølgelig de 25 ansatte i mit firma, som jeg sætter stor pris på. Men det handler også om, at jeg er en brænder, der ikke vil lade mig stoppe af dumme angreb.

Ifølge veninden Lene Lange har kønnet også spillet en rolle for Birgitte Ahrings position i det danske forskermiljø.

- I denne her branche er der flere hankøn på toppen, og jeg tror helt ærligt, hun havde haft færre problemer, hvis hun ikke havde været kvinde.

Det er ellers ikke fordi, der er meget husmor over Birgitte Ahring, der bor sammen med sin mand og har to sønner.

- Både min mand og jeg arbejder rigtig meget, så vi er nok den slags familie, der køber bollerne i stedet for at bage dem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen