Berlingske Business

Godt design giver international fordel

Lindberg & Jensen henvendte sig til TIC i Roskilde Amt første gang i 1998 for at få hjælp til at realisere

en ny konstruktion til en skænkeprop. TIC formidlede kontakt til det daværende IDR (Institut for Designrådgivning),

som hjalp med at finde en designer.





Valget faldt på det prisbelønnede designerfirma Landerholm & Lund

design fra Århus, som har vist sig at løse opgaven med et yderst tilfredsstillende resultat. Resultatet blev et kontrol-

og doseringssystem BCS (Beverage Control System).


Systemet består af en patentansøgt lille prop, som plomberes fast

på spiritusflaskerne, således at der ikke kan foretages udskænkninger uden det registreres af en central computer.

Proppen adskiller sig ved dels at være lille og dels ved at kunne hænge på hovedet og udskænke nøjagtigt uden

at dryppe.


I de efterfølgende år har TIC hjulpet med at skaffe finansiering til produktudvikling via Teknologisk

Instituts innovationsafdeling, E. R. Rasmussens fond, Otto Bruuns fond og lån fra Vækstfonden.


Lindberg & Jensen

er i den samme situation som en lang række andre nystartede virksomheder, nemlig at de på et tidligt tidspunkt må

erkende, at det danske marked alene er for lille til at skabe nok omsætning til at egenfinansiere den fortsatte udvikling. De

har derfor i slutningen af 2001 besluttet at tage hul på eksportmarkedet.



Positive reaktioner

I første omgang

har de undersøgt mulighederne i Tyskland og allerede skaffet de første lovende kontakter.


Foruden Tyskland har

der været stor interesse fra USA, som primært er interesseret i designet, dataopsamling og systemets unikke hurtighed.


At

indtræde på eksportmarkedet har medført nye behov og krav til systemet, hvilket har sat udviklingen under et betydeligt

pres, og yderligere er behovet for finansiering, godkendelser og dokumentation steget.


Det er den virkelighed, som en lang række

danske nystartede virksomheder må være indstillet på at arbejde under, og det rejser spørgsmålet, om

der i den nye regerings erhvervstiltag er tænkt på, hvordan der kan støttes op om en fortsat dansk eksport af nye

danske produkter.


I takt med at de traditionelle danske eksport-grundpiller i fødevaresektoren kommer under stigende international

konkurrence, er det vigtigt, at der er opmærksomhed om de nye industriprodukter med stor merværdi, der kan konkurrere

på det internationale marked.


Kravet fra regeringen til innovationsmiljøerne og Vækstfonden om, at de i fremtiden

skal være mere selvfinansierende, vil ændre deres risikovillighed. Deres opmærksomhed snævres derfor ind til

få brancher som f.eks. bioforskning og IT, hvor alle øvrige investorer også har fokus.


Det bevirker, at det

bliver yderligere svært for virksomheder med et højere teknologisk niveau, som f. eks. Lindberg & Jensen med traditionelle produkter,

at opnå tilstrækkelig lån og støtte.



Vigtig virkelyst

Netop virkelyst og risikovillighed hos nye

unge iværksættere og virksomheder er vigtig at understøtte, da flere undersøgelser klart viser, at det er

disse virksomheder, som er bedst til at skaffe nye arbejdspladser.


Lettere adgang til finansiering vil derfor være et af

de helt afgørende forhold, som kan understøtte nye virksomheder, så de kan koncentrere sig om den afgørende

produktudvikling.


I andre lande eksperimenteres der med at skaffe kapital til nye virksomheder gennem f. eks. folkeaktier og

privat opsparing. Det har mange positive elementer i sig og kan gennemføres efter flere modeller.





Brink Plast Aps,

som blev startet af Knud Brink i 1971, er en underleverandørvirksomhed, der producerer komponenter af plast til tekniske artikler,

som bliver solgt videre til bl.a. el- og VVS-branchen. Firmaet har otte ansatte. I et marked præget af generel overproduktion

har firmaet opnået anerkendelse for at tilbyde kunderne hjælp med at udvikle ideer til produkter og fremstilling af prototyper.

Desuden har Brink Plast Aps en fleksibel produktion, der gør, at de kan tage sig af småserier. I 1980 var firmaet vokset

fra de gamle bygninger og flyttede ind i et større produktionsanlæg i byen. Sidste år fik virksomheden den højeste anerkendelse,

karakteren AAA, i analysebureauet Dun & Bradstreets landsdækkende undersøgelse af danske selskabers kreditværdighed.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen