Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Gode ledere taler girafsprog

Gode ledere taler girafsprog - 1

Aggressive ledere taler ulvesprog, som dræber ansattes motivation, mens en dygtig, moderne leder taler girafsprog.

Enhver leder kender problemet, at en medarbejder eller et team ikke bliver færdig med en opgave til tiden, afleverer noget sjusk eller på anden måde skuffer.

Men selv om det hverken måtte være første gang eller for den sags skyld er i orden, gælder det om ikke at give frit løb for vreden med skarptunget, bebrejdende kritik. For hård en tone ødelægger nemlig arbejdsmiljøet og virker demotiverende på medarbejderne.

Sådan lyder advarslen fra underviser på Center for Konfliktløsning og kommunikationsrådgiver John Andersen, der har mere end 20 års erfaring som virksomhedskonsulent.

- Hvis man ikke behandler hinanden ordenligt, kan det være ligegyldigt, hvad man siger. Så kan man ikke holde kontakt til den anden, for så står den anden af ved ikke at lytte, siger John Andersen.

Stort hjerte og overblik

Han underviser blandt andet i det såkaldte girafsprog - en kommunikationsmetode, som er blottet for anklager og kritik og derfor giver modparten lyst til at lytte. Sproget er karakteriseret ved, at den, der taler, udviser empati og overblik.

- Giraffen er det landpattedyr, der har det største hjerte. Derfor er den et meget godt symbol for empati. Samtidig er den høj, så den har overblik, forklarer John Andersen om baggrunden for navnet på girafsproget.

Fordømmende snerren

Den fuldkomne modsætning er ulvesproget, som desværre alle kan tale nærmest fra barnsben af.

- Vi har en tendens til at dæmonisere andre, når vi har en konflikt. Når vi taler ulvesprog har vi en mange ord til at beskrive, hvad der er galt med de andre. Og det, vi bruger mest energi på, er at komme med bebrejdelser, diagnoser og domme over andre mennesker, og pege på, hvem der har skylden for en besværlig situation, siger John Andersen.

Skyld motiverer ikke

Formålet med at tale grimt til andre er at give dem dårlig samvittighed og skyld for at de ting, som vi gerne vil have skal ske, rent faktisk også sker.

- Men hvis man bliver motiveret ud fra dårlig samvittighed, usikkerhed og angst, virker det ikke særlig godt, siger John Andersen.

I stedet gælder det om at tage udgangspunkt i, hvordan man selv har det, når man tager et problem op. At tale ‘jeg-sprog’.

- Sig ‘Dette her ærgrer mig’ og ‘Jeg kunne godt tænke mig, om vi kan gøre dette her på en anden måde, hvad siger du til det?’. Så har man en kontakt med den anden, siger John Andersen, der samtidig understreger, at det at kunne være katalysator for det psykiske arbejdsmiljø, er et krav, hvis man vil have succes som leder.

- Evnen til at konflikthåndtere og til at kommunikere anerkendende er noget af det, som man efterspørger hos ledere i dag, siger han.

Brug ulvesprog positivt

Selv om ulvesprog kan dræne medarbejderne for motivation, er det ikke kun af det onde. Det rummer også ressourcer.

- Hvis man vender det, som man prøver at sige, når man taler ulvesprog, om, kan man finde ud af, hvilke følelser man har. Stop op, inden det ryger ud ad munden. Så kan man gå fra at udtrykke sin vrede til at gå til sagen, og så vil den anden ikke opleve at blive jordet eller svinet til, siger John Andersen.

- Ideen bag girafsprog er, at man godt både kan sætte grænser, være tydelig som person og så stadig være i ordentlig kontakt med andre, siger John Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen