Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

»God ledelse må ikke bare blive skåltaler«

Billede
Søren Holm Johansen, koncerndirektør i Rambøll Gruppen.

Det helt afgørende ved god ledelse er, hvordan det udleves i praksis. Det må ikke bare blive skåltaler. Sådan lyder det fra koncerndirektør i Rambøll Gruppen a/s Søren Holm Johansen. Han har været med til at udvikle de fem dogmer.

Hvorfor er det vigtigt med sådanne dogmer? Er dansk ledelse ikke god nok?

»Jo, ud fra mange betragtninger kan man godt være af den opfattelse, at dansk ledelse er god nok og går foran. Vi har set et perspektiv i at lave fem dogmer, der er et redskab, som er fælles for ledere i såvel den offentlige som den private sektor. Derudover er det altid en god idé at blive inspireret til at gøre tingene endnu bedre og inspirere andre til at finde ud af, hvad god ledelse er.«

Hvordan kan de her dogmer bruges i praksis?

»Vi kan bruge dem til netop at inspirere, om vi tænker rigtigt. Er vi i overensstemmelse med, hvad en bred gruppe af topledere i Danmark mener, er god ledelse. Vi kan bruge det her til at bekræfte, at det, vi mener er god ledelse, deles af andre.«

Leder

Vil dogmerne ændre noget hos Rambøll?

»Nej, det mener jeg ikke, at de vil gøre. De ligger meget i forlængelse af den måde, vi tænker ledelse på i Rambøll. Vi får meget ud af at være sammen med andre ledere. Både fra det private og det offentlige. Det giver altid anledning til refleksion samt udvikle de netværk, enhver virksomhed baserer sin forretning på.«

I rene overskrifter virker dogmerne lidt luftige. Er de gode nok?

»Sådan er det tit med det geniale. Det kan godt være selvfølgeligt. Deri ligger også en læresætning. Man behøver ikke at gøre det sværere, end det er. Det afgørende ved god ledelse er imidlertid, at det ikke bare bliver skåltaler. Det vigtige er, hvordan det udleves. Det er i al ledelse meget væsentligt, at man følger det til dørs. Dogmerne kan bruges til en påmindelse om, hvordan ledelse kan håndteres i praksis. Enhver ledelse har behov for, at man fra tid til anden ser på, om man lever op til god ledelse.«

Billede

Vil dogmerne flytte noget ved dansk ledelse?

»Det er ikke noget, som er gjort ved, at man kommer tilbage mandag formiddag og tjekker, om ens ledergruppe lever op til dogmerne. Det er et langt sejt træk og en konstant proces. Både i form af at udvikle ledere og at efteruddanne ledere. Her kan dogmerne bruges, fordi der er detaljerede eksempler på, hvornår man gør det godt og hvornår det gøres mindre godt.«

Karriererådgiver

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen