Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Giv samarbejdet en chance

Skytte
Direktør i Lederne, Vibeke Skytte, skriver klumme om ledelse hver uge for Berlingske Business. Foto:

Forskellighed er en styrke, og derfor skal man passe på med pr. automatik at blive irriteret, hvis en ny chef ønsker at gøre tingene anderledes end forgængeren. Sådan skriver direktør i Lederne, Vibeke Skytte, i sin klumme.

En af mine bekendte har fået ny chef, og han er mildt sagt ikke særligt begejstret. Hvor han tidligere har haft et stort råderum og beføjelser til at handle selvstændigt, er det nu blevet indskrænket til kæft, trit og retning – i øvrigt ikke kun til stor irritation for ham, men også for flere af hans kollegaer. Hvor der tidligere var stor enighed om, hvordan arbejds­opgaver skulle udføres, har chefen sat spørgsmålstegn ved de eksisterende procedurer, og nye måder at gøre tingene på er i gang med at blive implementeret.

Kritikken blev luftet i et større selskab, og der blev livligt debatteret både for og imod ændringen. Det gik op for mig, hvor let det er at lade sig gribe af en stemning og give utilfredse medarbejdere ret ud fra devisen, at »det er for galt«, hvis en ny chef begynder at ændre på arbejdsopgaver og procedurer. Mange glemmer bare det faktum, at chefen har ledelsesretten! Men når det er sagt, så vil det mest optimale altid være, hvis ændringer kan ske i ro og fordragelighed.

mangfoldighed

Hvad angår min bekendte, er det min opfattelse, at han mere går efter manden end bolden. Nok er han irriteret over ændringerne, men inderst inde tror jeg, at han er klar over, at der på et tidspunkt skulle ske forandringer. Men i stedet bliver det historien om »den uduelige chef«, hvilket måske ikke er helt rimeligt.

Episoden fik mig til at tænke på et indlæg på Finans.dk for et par måneder siden skrevet af Thomas Honoré, koncernchef i Columbus. Han fik på et tidspunkt ny chef, og hans umiddelbare tanke var, at det nok skulle gå, men det gik ikke godt. Chefen var af en helt anden støbning, og hvor han var enig med sin tidligere chef i betragtninger, analyser og råd, var han nu totalt uenig med sin nye overordnede.

Følelser

Han overvejede at opsige sin stilling, men da han var godt tilfreds med jobbet og virksomheden, bestemte han sig for at kæmpe videre. Situationen holdt dog ikke, og chefen tog initiativ til et møde. Til trods for, at begge parter inden mødet havde en fornemmelse af, at samarbejdet ville slutte her, skete det ikke. I stedet blev mødet starten på et positivt og udviklende samarbejde i de efterfølgende år, og deres forskellige bagager blev en styrke for virksomheden.

Thomas Honoré skrev, at baggrunden for det nyetablerede, gode samarbejde var, at de fik »blæst ud«, vendt situationen og kom til bunds i årsagen til uoverensstemmelser. Men det vigtigste var, at de fik lært hinanden bedre at kende, forstå hinandens grænser, og hvilke ting der var vigtige for dem som individer. Chefen endte med at blive den, som Thomas Honoré har haft længst og én af de chefer, han har lært mest af.

Person under crumpled pile of papers with hand holding a help si

Måske bliver den nye chef fremstillet som »uduelig«, fordi vi ikke kender ham, og fordi vi er alt for forudindtagne. Vi kender ikke hinandens styrker og svagheder, og vi antager og tror, men kender ikke fakta. Det er formentlig også årsagen til, at min bekendte kommer med kritikken af sin nye chef og ser situationen som enormt irriterende – han kender slet ikke sin chef, og han har heller ikke gjort et forsøg på at komme til det.

Businessman in modern interior

Ifølge Thomas Honoré er forskellighed en styrke for virksomheden, og det er i den kontekst, jeg tror, min bekendte skal tage fat på sin utilfredshed. Ledere og medarbejdere skal tale sammen for at kunne forstå hinanden og mere end det: De skal sætte fokus på styrkerne for derigennem at skabe mening, motivation og ikke mindst de gode resultater. Vi behøver ikke at elske hinanden for at have et godt forhold som leder/medarbejder, men det er vigtigt, at vi forstår og kender hinanden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen