Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Giv ikke slip på ledelsesopgaven

Billede
Foto: Iris

Ledere skal lede. Også i de tilfælde, hvor medarbejdernes ekspertviden er større end lederens.

Peter er leder i en mindre it-virksomhed. Hans chef bad ham i sidste uges dilemma på business.dk om at levere flere fakturerbare timer. Peters team siger, at det ikke kan lade sig gøre. Peter er ikke selv it-kyndig, så han kan ikke gennemskue, om opgaven er umulig eller ej. Han overvejer at hyre en ekstern rådgiver med it-kompetencer til at gennemgå medarbejdernes arbejdsgange.

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen, mener, at Peter skal tage lederskabet på sig. Hans opgave er at prøve at finde de timer. Han skal hverken lade medarbejdernes dom over, hvad der kan lade sig gøre bestemme for meget eller hyre en ekstern konsulent, for det er at afstå fra ledelsesopgaven.

- Peter skal være varsom med at blive kastebold mellem chefen og medarbejderne. Han skal ikke være budbringer, han skal lede.Han skal involvere medarbejderne og deres viden, så de i fælleskab finder nogle konkrete løsningsforslag, som Peter kan gå til sin chef med, siger Flemming Andersen.

Flemming Andersen påpeger, at det er meget naturligt, at medarbejdere er kritiske, når de bliver bedt om at levere flere fakturerbare timer. For de tror, at timerne skal lægges oveni deres normale arbejdstid.

- Sådan behøver det ikke være. Peter skal inddrage medarbejderne og sige, at det ikke står til diskussion, at timerne skal findes. Men at de i fælleskab skal finde ud af, hvordan arbejdet kan struktureres, hvad der skal prioriteres, og hvilke processer der kan optimeres. Uden at medarbejderne behøver at arbejde mere, fastslår Flemming Andersen, der hælder til løsning nummer 1.

Flemming Andersen påpeger vigtigheden af, at Peter viser medarbejderne, at han har tillid til, at de med deres kompetencer kan komme op med nogle løsningsforslag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen