Berlingske Business

Fusionsmager med skyhøje ambitioner

doug park

Han er veltalende, dynamisk og fuld af selvtillid. Men meget står på spil for den energiske Doug Parker, som vil have US Airways og American Airlines på vingerne med en fusion, der skal skabe verdens største flyselskab. Han har haft både held og uheld med tidligere fusionsforsøg.

Det var i bogstaveligste forstand en ilddåb, da Doug Parker fik sit første job som topchef. Datoen var 1. september 2001, og han var 39 år gammel.

Ti dage senere vendte terrorangreb op og ned på verdensbilledet.

Over de følgende tre måneder camperede han på det nærmeste i Washington, D.C. og sad i timelange møder til ud på de små timer for at overtale den amerikanske regering til at udstede en lånegaranti på millioner af dollar, som var nødvendig for at redde flyselskabet America West fra en næsten sikker konkurs.

Oddsene – og konkurrenterne – var imod, men missionen lykkedes.

VIRGIN_Delta_Business

Siden ledede den ukuelige Parker America West gennem svære omstruktureringer og en fusion med US Airways, der bragte det regionale flyselskab på national omgangshøjde.

Det blev startskuddet til endnu en konsolideringsrunde blandt flere af dem, som har forvandlet landskabet i den amerikanske luftfartssektor. Målstolpen flytter sig hurtigt.

Og lykkes det nu for Parker at fusionere igen – efter flere forgæves forsøg – bliver resultatet et flyselskab af verdensrang. Endog klodens største.

Fusionen med American Airlines blev annonceret tilbage i februar. Men først nu ser det ud til, at et forlig med myndighederne er kommet i stand, så der officielt kan gives grønt lys.

Den udpegede ægtefælle har ganske særlig betydning for Doug Parker, der i dag er den længst siddende topchef i et amerikansk luftfartsselskab.

Det var i American, han tilbage i 1986 indledte sin karrieremæssige løbebane på et tidspunkt, hvor selskabet var midt i at omdefinere, hvad det vil sige at være flyselskab.

Arnested for topchefer

American havde da et ry på linje med industrigiganten General Electrics – som arnested for et væld af talenter, der siden er endt som topchefer. Og som stadig holder kontakten.

Det var endog her, at Doug Parker mødte sin kone, Gwen, der arbejdede som stewardesse i American.

Blandt hans kolleger fra dengang er også Americans nuværende topchef, Tom Horton, der vil overlade ham stafetten, når fusionen er endeligt i hus. Efter sigende nødtvungent. Men Doug Parker er svær at hamle op med. Og det American, som han vil overtage ledelsen af, står over for store udfordringer – ikke mindst med at slippe det sidste greb af en betalingsstandsning.

Det er ofte sagt, at det var i Americans finansanalyse-enhed, at Parker og hans kolleger lærte deres håndværk med at gennemskue et flyselskabs komplicerede maskineri ved at kortlægge hver en indtægt og udgift helt ned i den mindste detalje. Samtidig med, at de på nært hold oplevede og var med til at skabe en revolution i luftfarten.

27BUSryanair.jpg

Det var et dynamisk miljø præget af både indbyrdes konkurrence og godt kammeratskab. Og man behøver ikke læse længe om Doug Parkers baggrund for at se det logiske i, at han hurtigt søgte videre i mere ledelsesprægede opgaver. Helt til bage til studietiden har han altid hældet til holdsport.

»Noget sagde mig, at jeg ville blive en god teamleder. Jeg kunne lide at bygge team op. De opnår mere kollektivt, end vi kan som individer, og at lære det om mig selv har gjort en enorm forskel på min karrierevej,« har han siden udtalt.

Det præger også hans ledelsesstil. Tonen er åben, men direkte. Og han er med sin energi og sit festlige gemyt beskrevet som et diametralt modstykke til den mere tilknappede Horton. Når Parker er i lokalet, lægger man mærke til ham. Og det gør ingen forskel, om han er til vigtigt forretningsmøde i slips og jakkesæt eller folder sig ud på slap line med et rapnummer for sine medarbejdere.

Hvad angår fusionen med American, så følger den på nogle punkter præcis samme mønster som det tidligere giftermål mellem America West og US Airways. Atter er det den lille, der sluger den store, men økonomisk svage, og Parker har slået til med en timing, som sikrer, at han har overtaget.

Forgæves forsøg på opkøb

Men det hører med til historien, at Doug Parker flere gange har taget tilløb til fusioner, som ikke blev til noget – i et udskilningsløb, hvor US Airways kunne have stået mageløs tilbage.

Et forsøg på at gifte sig med Delta strandede i 2007, hvilket skuffede så meget, at Parker i en lidt uheldig episode måtte tilbringe et døgn bag tremmer efter at have kørt bil i ikke helt ædruelig tilstand.

To gange gjorde han også tilløb til at smede sig sammen med United Airlines. Der i sidste ende i stedet allierede sig med Continental. Ganske som Delta endte i favnen på Northwest Airlines.

Tilløbet til American-fusionen var heller ikke gnidningsløst. Det tog tid at overtale Tom Horton og American-ledelsen, der i begyndelsen ikke var særlig imødekommende.

Til sidst valgte Doug Parker at overhale inden om ved at forhandle i al hemmelighed med både fagforeninger og kreditorer, så opbakningen var klar på to afgørende fronter, før Parker igen gik til biddet.

Den sværeste udfordring – den begynder nu.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen