Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Fup og fakta om lederjobbet

skytte
Ifølge en ny undersøgelse overdriver ledere deres arbejdstid og sover mere end andre. Men det er næppe et billede, som særligt mange ledere anno 2015 kan genkende.

Ifølge en ny undersøgelse overdriver ledere deres arbejdstid og sover mere end andre. Men det er næppe et billede, som særligt mange ledere anno 2015 kan genkende.

I dobbeltsengen ligger chefen og drikker kaffe og læser avis. Katten ligger i hans fodende og sover. »Nej du, jeg har forrygende travlt i disse dage – ka´ det vente …?« siger han i sin telefon. Og imens tager hustru og børn fra døråbningen med et »Hej skat! Så smutter vi!« afsked med den sengeliggende mand.

Sådan så illustrationen ud til en artikel i Berlingske og på Business.dk i begyndelsen af marts, og tegningen passede sådan set perfekt til historien, som under overskriften »Chefen går tidligt og sover længe« fortalte om en ny undersøgelse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed. Undersøgelsen viser, at ledere reelt arbejder færre timer, end de selv angiver, indkasserer en relativt høj løn og sover 7,5 time pr. døgn, hvilket – som det hed i artiklen – »er lidt mere, end andre uden underordnede sover«.

skytte

»At karrieremennesker sover mere end andre er ikke lige det indtryk, man får af portrættet af ledere. Her fremstår det ofte, som om de aldrig sover og står op før alle andre. Men det forholder sig i hvert fald ikke sådan for alle, hvilket er lidt interessant,« lød det fra seniorforsker Jens Bonke fra Rockwool Fondens Forskningsenhed i artiklen.

Så for nu at skære essensen af artiklen ned til én sætning, kan man sige følgende: Ledere overdriver deres arbejdstid og har reelt ikke mere travlt end andre, tjener kassen og sover mere end andre!

Jeg har grundlæggende stor respekt for forskere og andre, som på videnskabelig, grundig vis forsøger at kortlægge, hvordan verden ser ud – herunder lederes verden. Og det er heller ikke første gang i historien, at man ser forskelle på, hvad folk selv opgiver, når det gælder arbejdstid, og faktuelle optællinger.

fa

Men jeg må samtidig erkende, at jeg blev lidt provokeret af tegning, overskrift og udsagn i den pågældende artikel. Når jeg taler med ledere fra de danske virksomheder – og det gør jeg mange gange hver dag – er deres hverdag absolut ikke præget af korte arbejdsdage, tårnhøje gager og muligheden for at vende sig om på den anden side og sove videre, når vækkeuret bimler om morgenen.

Lederjobbet anno 2015 er derimod kendetegnet ved hårdt arbejde i rigtig mange timer, både på arbejdspladsen og ofte også uden for såkaldt »normal arbejdstid«, en forpligtigelse til at skulle træffe store beslutninger, store forventninger om at definerede mål bliver nået samt ofte meget store omkostninger i forhold til familie- og fritidslivet.

US-LIFESTYLE-INTERNET-IT-FAMILY-FILES

Med til lederjobbet i disse år hører tilmed en desværre meget stor risiko for stress. Tidligere i denne måned kunne vi i Lederne således offentliggøre en ny undersøgelse om stress, baseret på svar fra knap 8.200 ledere, som viser, at næsten hver femte leder inden for de seneste to uger »ofte« eller »hele tiden« har følt sig stresset. Det, der ifølge undersøgelsen især giver stress, er arbejdsforhold og ledernes egne ambitioner og store forventninger til sig selv.

Selv om lederjobbet stiller store krav til arbejdsevne, engagement og fysik, er det for rigtig mange en livsstil, de ikke vil undvære. De færreste ledere klynker eller forfalder til selvmedlidenhed, når de fortæller om lange arbejdsdage, rejsedage væk fra familien og mails, der tikker ind døgnet rundt. I stedet hører jeg igen og igen ledere fortælle med begejstring om den forskel, de er med til at gøre, og de resultater, de sammen med medarbejderne opnår.

skytte

Hovedparten af de ledere, jeg kender, har kæmpestor respekt for det ansvar, de er blevet pålagt i forhold til virksomhedens og medarbejdernes ve og vel. Fortjener lederne ikke også en tilsvarende respekt for den indsats, de yder? Det synes jeg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen