Berlingske Business

Frygt er et farligt ledelsesredskab

boss
Foto: Iris

Undlad at true med bål og brand, hvis der ikke er reel krise. Se svaret på ugens dilemma her.

- Frygt skaber ikke motivation og forandring. Tværtimod - den fryser og fastholder. Ledelsesrådgiver Henning Korsbæk Frandsen fra Lederne, ville aldrig følge et råd om at skabe en ”brændende platform”, hvis der ikke er mere alvorlige advarselssignaler end en svindende bundlinje.

Se dilemmaet her:

I sidste uges ledelsesdilemma, der har været til afstemning på business.dk, er direktøren for en fødevarevirksomhed i tvivl om, hvorvidt hun skal følge konsulentbureauets råd eller stole på sin egen mavefornemmelse. Direktøren vil gerne vende en svindende bundlinje til ny vækst, og konsulentbureauet mener, at der skal tegnes et billede af en alvorlig krise for at motivere medarbejderne til forandring.

- Direktøren kender bedst selv sin forretning og organisation. Hun skal stole på det, hun fornemmer. Også selvom det strider mod konsulenternes råd, og selvom konsulentbureauet kan fremvise imponerende resultater, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Ledelsesrådgiveren vælger dermed løsning nr. tre. I stedet for at bruge frygt som ledelsesredskab anbefaler Henning Korsbæk Frandsen en åben og underbygget kommunikation med medarbejderne.

- Virksomhedens indtjening falder, og direktøren skal finde ud af, hvordan medarbejdere og ledelse sammen kan bremse og vende udviklingen. Situationen skal afmystificeres, og det truende skal gøres kendt og håndterbart, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Ledelsesrådgiveren mener, at direktøren skal bruge krisen til at lave et fælles fremstød, hvor medarbejdernes viden og inddrages:

- Medarbejdernes indsigt, forståelse og engagement for virksomhedens udfordringer skal bruges som grundlag for en ny strategi. Det gode skal bevares, og der skal formes et fælles grundlag for at turde, ville og kunne skabe den nødvendige fremdrift og forandring, siger Henning Korsbæk Frandsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen